Sierd Schaafsma benoemd tot raadsheer in de Hoge Raad

De ministerraad heeft ingestemd met de benoeming van een vicepresident en van drie raadsheren, onder wie hoogleraar Sierd Schaafsma, in de Hoge Raad der Nederlanden.

Sierd Schaafsma

De benoeming werd verricht op voordracht van minister Dekker voor Rechtsbescherming. Schaafsma is benoemd in de civiele kamer en zijn benoeming gaat in op 1 mei 2021.

Schaafsma is hoogleraar Internationaal Privaatrecht aan de Universiteit Leiden. Daarnaast is hij werkzaam als senior raadsheer in het gerechtshof Den Haag.

In 2009 promoveerde Schaafsma cum laude in Leiden op zijn proefschrift Intellectuele eigendom in het conflictenrecht. De verborgen conflictregel in het beginsel van nationale behandeling. Later werkte hij als advocaat en was hij medewerker bij het Wetenschappelijk Bureau van de Hoge Raad.