'Leiden voelt bijna als familie'

Vanuit een mooie tuin in Barcelona vertelt Eduard Fosch Villaronga enthousiast over zijn leven als postdoc aan de Leidse universiteit. Deze zomer is hij bij zijn moeder, maar hij kijkt er naar uit om terug te keren naar Leiden (en naar de Nederlandse bitterballen).

Eduard deed onderzoeksprojecten in zes verschillende landen. Een daarvan is Nederland. ‘Toen ik in oktober 2018 naar Enschede kwam om onderzoek te doen, werd ik verliefd op Nederland. Het was een extra motivatie om een ​​Marie Sklodowska-Curie-beurs aan te vragen en een voorstel naar de Universiteit Leiden te sturen.' Nu is hij postdoc bij het eLaw Centre for Law and Digital Technologies. ‘Ik onderzoek de juridische en reguleringsaspecten van het gebruik van robots en AI-technologie, vooral in de gezondheidszorg.' Ook is hij initiatiefnemer van Leiden University Postdoc Assembly, een belangenorganisatie voor postdocs.

Lees meer over de ervaringen van postdoc Eduard Fosch Villaronga in het Engelstalige interview.