Nieuwe dummy MRI scanner

De oude dummy MRI scanner in het LUMC is begin juli 2020 vervangen door een exemplaar van Marktplaats (!). Dit apparaat wordt ingezet bij met name kinderen en volwassenen die aan claustrofobie lijden, en om ouderen kennis te laten maken met het MRI apparaat.

De dummy MRI scanner (0 Tesla) is een MRI scanner zonder magnetisch veld die wordt ingezet voor zowel het wetenschappelijk onderzoek als voor de kliniek. Het ‘nieuwe’ exemplaar, heeft veel functionaliteiten waardoor de MRI beleving nog beter kan worden nagebootst.

Een voorbeeld waarbij de dummy MRI scannner wordt ingezet is het NEO Kids onderzoek.

Net echt

Het MRI bed, de tunnel mét verlichting, het bedieningspaneel inclusief laserlicht en de noodstop om beknelling van vingers te voorkomen, maken dat het apparaat niet van echt te onderscheiden is. Als mooie toevoeging kan het MRI geluid worden nagebootst via een geluidsversterker.

Sponsors + dankwoord

Vanuit de MRI onderzoekers was er al lange tijd de wens om de MRI beleving beter te kunnen nabootsen. Vanuit de afdeling Radiologie (LUMC) is budget beschikbaar gesteld en met vereende krachten van het Research Consultancy Center, Medische Technologie, Klinische fysica, Gortergroep en Convoi is dit op zeer korte termijn gerealiseerd.

Dank gaat uit naar het management van de afdeling Radiologie voor het vertrouwen dat zij  gegeven hebben om, binnen de gestelde kaders, in overleg te gaan en te onderhandelen met de verkopende partij.