Tommy van Steen 'Internetcriminelen en hun trucs, hoe herken je die?'

Dr. Tommy van Steen, Universitair Docent in Cyber Security Governance bij het Institute of Security and Global Affairs, werd geïnterviewd door mediaplanet over internetcriminaliteit en hoe wij deze dagelijks kunnen tegenkomen via onze computers en telefoons.

De eerste categorie van internetcriminaliteit is de online babbeltruc waar doelwitten nep e-mails of valse WhatsApp- en sms-berichten ontvangen. Deze worden door zogenaamd de bank of Belastingdienst gestuurd. Iedereen kan doelwit zijn, jong en oud, maar het blijkt dat ouderen hiervan makkelijker slachtoffer worden. Dit komt door de vriendelijke manier waarop de babbeltruc is ingepakt. Gebruikers moeten er bewust van zijn dat banken of de Belastindienst nooit via WhatsApp of sms over belangrijke geldzaken communiceren.
Van Steen adviseert om eerst telefonisch contact op te nemen met betreffende partij in plaats van op de berichten te reageren of in te gaan. Daarnaast is het belangrijk om niet zomaar op links in e-mails te klikken. Van Steen: ‘Komt het e-mailadres wel overeen met het officieel? Neem altijd het zekere voor het onzekere. Klik nooit op een link in een e-mail, maar ga direct naar de website van de instantie, organisatie of bedrijf en bekijk daar of er openstaande facturen zijn.’

Impulsief gedrag

Internetoplichters doen zich soms ook voor als familieleden met geldnood via WhatsApp- of sms-berichten. Zij vragen dan om snel geld over te maken, vanwege potentiële negatieve consequenties. De criminelen rekenen erop dat je impulsief reageert. Van Steen waarschuwt hiervoor en roept mensen op om altijd een extra check te doen en de tijd te nemen om vreemde berichten of e-mails te controleren.

Technologie en hacken

De tweede categorie van internetcriminaliteit is dat cybercriminelen gebruik maken van bepaalde technologieën die computers aanvallen om technische zwakheden in de beveiliging te vinden.
Dit kan leiden tot ernstige vormen van internetcriminaliteit, zoals het installeren van spyware of ransomware op je computer. Spyware geeft buitenstaanders toegang tot je inloginformatie en wachtwoorden. Met ransomware kunnen criminelen je computer ‘ontvoeren’ en vergrendelen totdat een aanzienlijk bedrag wordt betaald.

Lees het volledige artikel op de website van Mediaplanet.

Tommy van Steen is Universitair Docent in Cyber Security Governance bij het Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresse omvat: cyber security gedrag van eindgebruikers, gedragsverandering, cyberpsychologie, en cyber security gedrag in organisaties.