Suzy Sirks-Bong volgt Menno Tuurenhout op in Faculteitsbestuur

Op 1 september zal Suzy Sirks-Bong het stokje overnemen van Menno Tuurenhout in het Faculteitsbestuur. Ze zal als Portefeuillehouder bedrijfsvoering onder andere de verantwoordelijkheid voor het financiële bestuur en ‘personeel en organisatie’ van de faculteit op zich nemen.

Richting, ruimte en vertrouwen

‘Richting, ruimte en vertrouwen’, dat zijn drie kernwoorden waar Suzy voor staat. ‘Als ik richting, ruimte en vertrouwen krijg, werk ik op mijn best’, zegt ze. ‘En dat hoop ik mijn toekomstige collega’s van de Faculteit Geesteswetenschappen ook te kunnen geven.’

Thuiskomen

Suzy was tot 1 januari jongstleden Directeur bedrijfsvoering aan de Faculteit der Archeologie en sindsdien aan FGW verbonden als adviseur Bedrijfsvoering, maar als oud-studente sinologie voelt de overstap naar de Faculteit Geesteswetenschappen voor haar als thuiskomen. Sirks: ‘Ik studeerde in 1981 sinologie aan de Universiteit Leiden, Frank Pieke en Erik Zürcher waren mijn afstudeerbegeleiders. Ook zette ik er mijn eerste, voorzichtige stappen als bestuurder: zo was ik penningmeester van LISC, de toenmalige studentenvereniging van internationale studenten. Daar ontstond mijn belangstelling voor hoe je geld als middel kan inzetten om de doelen van een organisatie te ondersteunen.’ Suzy heeft ook bedrijfskunde gestudeerd in Rotterdam.

De rijkdom van Geesteswetenschappen

Na haar studietijd werkte Suzy een aantal jaren in China en bekleedde ze een vergelijkbare functie aan de Universiteit Delft, waarna ze uiteindelijk weer in Leiden landde bij de Faculteit der Archeologie. Ze heeft veel zin in de overstap naar Geesteswetenschappen. ‘De omvang en complexiteit van FGW zie ik als een uitdaging. De grote diversiteit aan disciplines die er gehuisvest is, is een enorme rijkdom die we door kunnen geven aan onze studenten en aan de wereld. Ik heb echt zin om te beginnen.’

Menno Tuurenhout

Nieuwe functie Menno Tuurenhout

Na vijf jaar Portefeuillehouder bedrijfsvoering in het Faculteitsbestuur te zijn geweest, legt Menno Tuurenhout per 1 september deze functie, op eigen initiatief, neer. Hij zal tot de datum van zijn pensionering (april 2021) wel als bestuurlijk adviseur aan de Universiteit verbonden blijven. Tuurenhout: ‘Na 17 jaar te hebben gewerkt als portefeuillehouder bedrijfsvoering, eerst bij FSW en daarna bij FGW, kijk ik erg uit naar deze nieuwe fase in mijn werkende leven. Ik wens Suzy heel veel succes op deze hele mooie, complexe Faculteit.’

Eind augustus volgt er nog een uitgebreid dubbelinterview met Suzy Sirks-Bong en Menno Tuurenhout met een terug- en vooruitblik op hun bestuursperiode bij de Faculteit.

Over de Portefeuillehouder bedrijfsvoering

De Portefeuillehouder bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor de ‘mensen en middelen’ van de faculteit. Zij beheert inkomsten en uitgaven, en zorgt ervoor dat de randvoorwaarden aanwezig zijn om de primaire processen van de faculteit goed uit te kunnen voeren. Voor het volledige takenpakket van de portefeuillehouder bedrijfsvoering, kijk in de Organisatiegids.