Annetje Ottow nieuwe voorzitter Universiteit Leiden

Prof.mr. Annetje Ottow wordt per 8 februari 2021 voorzitter in het college van bestuur van de Universiteit Leiden. Zij wordt hiermee de eerste vrouwelijke voorzitter van de Leidse universiteit.

Annetje Thecla Ottow (1965) is momenteel vice-voorzitter van het college van bestuur aan de Universiteit van Utrecht waar zij eerder decaan was van de faculteit Rechtsgeleerdheid, Economie, Bestuur en Organisatie. Ook is zij hoogleraar Economisch Publiekrecht, deze leerstoel zal zij in Leiden gaan bekleden bij de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Voorts heeft ze een aantal toezichthoudende functies in de publieke en private sector.

Annetje Ottow is een Leids alumna: zij studeerde Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden waar ze cum laude afstudeerde in het bedrijfsrecht. Ze begon haar carrière als advocaat.

Annetje Ottow wordt per 8 februari 2021 voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Leiden.

De Raad van Toezicht is zeer verheugd met de benoeming van Annetje Ottow. Voorzitter Ab van der Touw: ‘Met Annetje Ottow benoemen we een bestuurder met visie, die analytisch zeer sterk is en goed kan luisteren. Zij zal de Universiteit Leiden op een daadkrachtige wijze vertegenwoordigen in onze samenwerkingsverbanden.’ De Raad van Toezicht is daarnaast ook blij met de benoeming van een tweede vrouw in het college van bestuur, na de benoeming van Hester Bijl als rector magnificus.

De decanen en de Universiteitsraad (UR) hebben positief geadviseerd over de benoeming van Annetje Ottow. De decanen zien Annetje Ottow als ‘bestuurder die strategisch denkt en proactief externe ontwikkelingen weet te vertalen naar interne opgaven’. Zij verheugen zich op de samenwerking met de nieuwe voorzitter.

Charlotte de Roon, voorzitter van de Universiteitsraad: ‘De Universiteitsraad heeft er alle vertrouwen in dat Annetje Ottow op een zorgvuldige en doeltreffende manier met de uitdagingen waar de universiteit voor staat aan de slag zal gaan en daarover op laagdrempelige wijze in gesprek zal gaan met zowel de medezeggenschap als de bredere gemeenschap.’

Annetje Ottow over haar komst naar Leiden: ‘Ik ben er trots op dat ik me mag gaan inzetten voor deze prachtige universiteit. De Leidse universiteit waar mijn roots liggen en waar de basis is gelegd voor waar ik voor sta. Ik kijk ernaar uit om samen met de mensen van de Universiteit Leiden deze mooie uitdaging aan te gaan.’

Tijdens de dies natalis 2021 van de Leidse universiteit treedt Carel Stolker na 8 jaar terug als rector magnificus en voorzitter van het college van bestuur. Hij gaat met emeritaat. Per die datum is er een ander besturingsmodel aan de universiteit, waarbij de functie van voorzitter en rector magnificus gescheiden zullen zijn.

Samenstelling College

Het college van bestuur van de Universiteit Leiden zal met ingang van 8 februari 2021 als volgt zijn samengesteld:

• Prof.mr. Annetje Ottow, voorzitter
  • Prof.dr.ir.drs. Hester Bijl, rector magnificus