Terugkijken: Ilja Leonard Pfeijffer bij VPRO’s Zomergasten

‘Zomergasten’ is een programma van de VPRO waar gasten hun favoriete kijkavond samenstellen en de fragmenten van hun keuze toelichten in een goed gesprek. Ilja Leonard Pfeijffer, alumnus Klassieke Talen en tot 2004 werkzaam als classicus bij de universiteit, was de zesde en laatste zomergast van 2020.

Pfeijffer schrijft boeken, columns, essays, poëzie en toneelstukken. Hij maakte faam met zijn romans La Superba, waarmee hij de Libris Literatuurprijs won, en met Grand Hotel Europa, dat met 250.000 exemplaren de bestverkochte roman was in 2019. De afgelopen maanden schreef Pfeijffer een dagelijkse column in NRC Handelsblad over de impact van de coronacrisis op Europa, Italië, zijn woonplaats Genua en zijn eigen leven.

Ilja Leonard Pfeiffer | Zomergasten in het kort

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Bekijk de hele aflevering van Zomergasten hier terug.