‘Ik ben blij dat ik geen studievertraging zal oplopen’

Normaal gesproken zou derdejaars bachelorstudent Biomedische wetenschappen Naomi Vos op dit moment bijna klaar zijn met haar labstage. De coronamaatregelen dwongen tot een verandering van plannen. Inmiddels voert ze thuis een datastage uit en kan ze toch volgens planning haar bachelor afronden.

Wat betekenen deze coronatijden voor je stage?

“Oorspronkelijk zou ik van begin maart tot eind juni een labstage doen binnen de afdeling Humane Genetica van het LUMC. Helaas kwam hier na twee weken abrupt een einde aan toen de coronamaatregelen van kracht werden. Dat was de start van een onzekere tijd voor veel studenten, maar vooral voor die met een labstage. Want wat kun je nog doen wanneer je het grootste deel van je stage niet meer mag uitvoeren? Gelukkig kwam hier al vrij snel antwoord op. Onze begeleiders moesten ons gaan voorzien van genoeg data om hier onze stage op te baseren. Bovendien moesten veel studenten ook een review gaan schrijven om genoeg studiepunten te behalen.”

Wat houdt een datastage in?

“De invulling van deze datastage is per student erg verschillend. Terwijl sommigen de bestaande databases induiken, gaan anderen juist aan de slag met nieuwe data. Ik behoor tot de laatste groep. Toen de coronamaatregelen ingingen, was mijn onderzoeksgroep nog bezig met een proefdierstudie, waarvan ik nu de data voor mijn verslag gebruik. Daarnaast schrijf ik een review dat aan mijn stageonderwerp is gerelateerd.”

Hoe is de stagebegeleiding geregeld?

“Ook de huidige begeleiding van de stage is per student verschillend. Sommige begeleiders hebben het momenteel zo druk dat ze minder aandacht aan hun studenten kunnen besteden, terwijl andere studenten zelfs nog werkdiscussie hebben met hun afdeling. Ik heb zelf een wekelijks overleg met mijn dagelijkse en hoofdsupervisor en ik kan ze altijd bereiken via mail, waar ik erg blij mee ben.”

Wat vind je van deze oplossing?

“Het is natuurlijk jammer – maar begrijpelijk – dat bachelorstudenten dit collegejaar het hun stage in het lab niet meer hervatten en hun stage vanuit huis afronden om studievertraging te voorkomen. Voor velen was dit juist de kans om te bepalen of het doen van labwerk iets voor hen is, of dat ze voor de master toch een andere richting op willen. Persoonlijk vind ik de datastage met review een geschikt alternatief, omdat we op deze manier nog steeds bezig kunnen zijn met het doen van onderzoek – al dan niet in een andere vorm dan we van tevoren hadden bedacht. Ook wordt zo voorkomen dat de studenten onbedoeld studievertraging oplopen en kan iedereen toch op tijd beginnen aan de master.”

De meeste studenten mogen niet naar het LUMC komen. Hoe bevalt het thuiswerken?

“Het thuiswerken vind ik verre van ideaal, omdat ik thuis veel meer afleidende prikkels tot me krijg dan in het LUMC het geval was. Bovendien is mijn slaapkamer nu ook mijn fulltime werkkamer geworden, wat niet erg motiverend werkt.

Al met al is de huidige situatie niet perfect, maar we roeien met de riemen die we hebben. We kunnen niet verwachten dat alles vlekkeloos gaat, aangezien we voor het eerst met een dergelijke situatie te maken hebben. Ik ben vooral blij dat er een oplossing is gevonden waarbij ik geen studievertraging zal oplopen.”