CEO Andrew de la Haije: ‘Onze klanten goed bedienen, is belangrijker dan geld of groei'
Andrew de la Haije is directeur van de Nederlandse vestiging van Xebia Consultancy Services, een internationaal opererend consultancy-bureau dat ondernemingen begeleidt bij digitale transities. Hij volgde de Executive Master Cyber Security en studeerde cum laude af.
Als je het aantal studiejaren van Andrew De la Haije (47) in het hoger onderwijs optelt, kom je uit op ongeveer twaalf. 'Studeren is in de spiegel kijken, het zet me altijd aan tot nadenken.' Waarom volgde hij na een hbo- en een wo-studie nog twee masters en wat drijft hem in zijn carrière?
Xebia
Sinds 2018 is De la Haije directeur van Xebia Consultancy Service, (met 350 werknemers in Amsterdam en Hilversum en meer dan duizend wereldwijd). Het bureau is gespecialiseerd in digitale transities; het geeft niet alleen om advies maar begeleidt met name ook de uitvoering. Een voorbeeld? 'Philips’, aldus De la Haije, ‘wilde sneller op marktveranderingen kunnen inspelen. Dat kon door een digitale transitie en een transitie naar agile werken, een vorm van werken die ervoor zorgt dat de organisatie wendbaarder en flexibeler wordt. In Nederland was ik daar een pionier in.'
De la Haije wil een scherp oog houden voor wat hij noemt de ‘operationele pijn’ van zijn klanten die zomaar – zo blijkt in deze tijd maar weer - in een benarde positie kunnen raken.
Xebia heeft een celstructuur en bestaat in feite uit tien sub-bedrijven in onder meer strategie, software-ontwikkeling, agile werken, en bescherming en veiligheid. Ze werken in wisselende samenstelling aan projecten. ‘We streven ernaar de allerbeste zijn, en dat moeten onze sub-bedrijven waarmaken. Het proberen te voldoen aan onze bedrijfsmissie, een autoriteit zijn op onze vakgebieden, is belangrijker dan het behalen van groei of winst. Daarom willen we ook de grootste talenten vinden om voor ons te werken. Qua klandizie richten we ons op de top 250 van bedrijven, en op marktleiders, zoals Pathé, marktleider in de bioscoopbranche, en Mollie, de meest toonaangevende in het regelen van het betaalverkeer voor webshops. We kunnen een klant natuurlijk nooit vrijwaren van neergang, maar hen wel helpen zich ervoor te behoeden.'
Internetveiligheid
Iedereen die met gedigitaliseerde systemen werkt weet het: veiligheid is een steeds belangrijker issue, want een steeds groter probleem. Op alle niveaus, van individueel tot mondiaal. Criminelen hebben het internet ontdekt om mensen geld af te troggelen, landen proberen verkiezingen elders te beïnvloeden, en/of leggen bedrijven, publieke organisaties en infrastructuren plat. En regelmatig zijn er datalekken. De la Haije wilde zich in zijn vorige functie van directeur van het RIPE/NCC meer bekwamen in digitale veiligheid. RIPE/NCC is een van de vijf organisaties die regionaal IP-adressen (voor netwerken) en AS-nummers (voor internet-providers) uitgeeft. Daarnaast werd hij lid van het Raadgevend comité voor veiligheid en stabiliteit van het internet (SSAC) van de internationale internetorganisatie ICANN. 'Met mijn managementopleidng had ik er vooral behoefte aan om meer over de technologie en de beveiliging daarvan te leren', zegt hij. Dat kon in de Executive Master Cyber Security van de Universiteit Leiden en de TU Delft. Hij maakte er in de jaren 2016-2018 zijn elfde en twaalfde jaar als student aan een instelling voor hoger onderwijs mee vol.
College volgen en geven
De Executive Master Cyber Security is opgezet voor professionals en ondergebracht in de Cyber Security Academy in Den Haag die onderwijs op diverse niveaus verzorgt. Beide universiteiten leveren in de master een Van den Berg als specialist: prof.dr. Jan van den Berg (Delft) weet alles van de techniek van digitalisering, prof.dr. Bibi van den Berg (Leiden) alles van governance. Van de Delftenaar leerde De la Haije dat digitalisering een gelaagd fenomeen is, een mix van de techniek, het proces en de mens - als aanstuurder. En dat de integratie daarvan steeds meer leidend is. Maar ook dat de complexiteit, en daardoor ook die van de beveiliging, enorm is. 'Omdat ik al meer dan 25 jaar ervaring had, mocht ik bij Bibi van den Berg zo nu en dan ook een stukje college verzorgen vanuit mijn praktijkervaring', vertelt De la Haije, die de opleiding cum laude afrondde, met zichtbaar genoegen. Het was de tweede academische opleiding die hij als werkende volgde.
Toch maar geen rechten
Net zoals veel jonge mensen wist De La Haije na het vwo niet precies wat hij wilde worden. Vader De la Haije adviseerde zijn praatgrage zoon een studie rechten, of de politiek in te gaan. De zoon koos voor rechten aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) maar kwam er al snel achter dat het recht toch te weinig bekoring bood. Daarbij was hij zich gaan interesseren in bedrijven en hoe die zich ontwikkelen - of niet. Hij vond de opleiding die daar precies op aansloot: Business Economics - Strategic Management, Marketing & Organisation bij Hogeschool Inholland. Een achteruitgang ten opzichte van een academische studie, vond zijn moeder. Doe wat je hart je ingeeft, zei zijn vader.
Een stage in de Verenigde Staten bracht de jonge De la Haije in aanraking met consultancty-werk en daarmee was zijn toekomst beslist: dat was wat hij wilde. Maar na zijn studie ontdekte hij dat consultancy-bedrijven een academische opleiding vroegen. En dus vervoegde hij zich opnieuw bij de UvA om daar een studie met exact dezelfde naam als zijn hbo-opleiding te volgen, maar dan op academisch niveau.
Na zijn studie werkte De la Haije kort bij KPMG en trad vervolgens in dienst van Accenture een internationaal consultancy-bureau. De la Haije zou er zeven jaar blijven en er het consultancy-vak in de vingers krijgen. Daarna gaf hij twaalf jaar leiding aan RIPE NCC. 'Mijn kinderen zeiden wel eens: papa is de baas van internet', zegt de la Haije lachend.
Double degree MBA
De la Haije bedong dat dat hij bij RIPE/NCC niet alleen operationeel directeur (COO) werd maar ook directeur ict (CIO): het was tegen de eeuwwisseling en de aankomende topman zag dat invloed en belang van de informatietechnologie nog werden onderschat. De la Haije leidde onder meer een grote transformatie die RIP NCC zelf het digitale tijdperk in bracht.
En toch trokken de collegebanken weer. Waarom? De la Haije: 'Het was al zo lang geleden dat ik onderwijs had gevolgd. Ik heb plezier in studeren en wilde ook weten of en hoe de theorie zich had aangepast aan de niet te stuiten, enorme digitale ontwikkelingen.' En mijn intuïtie blijven toetsen aan de theorie, beaamt hij. De la Haije kwam uit bij de Universiteit Tilburg, waar hij in het academisch jaar 2010-2011 een double degree internationale MBA-opleiding volgde waarvan de titel ook in de VS wordt erkend. Kwalificatie: summa cum laude.
De coronacrisis
'De crisis komen we vooralsnog goed door’, zegt De La Haije over Xebia. ‘Aan de ene kant hadden we extra vraag door het plotselinge op afstand moeten werken. Maar aan de andere kant was er ook vraaguitval, bijvoorbeeld bij onze specialisten die bij bedrijven als coach optreden. Maar alle bedrijven hebben het hoofd op eigen kracht boven water gehouden. Ikzelf hecht zeer aan het contact met onze mensen. Ik moet mensen kennen en zien om hen te begeleiden bij hun eigen journey én om te weten wat er allemaal speelt. Dat heb ik erg gemist. Verder was het voor mij niet veel anders dan voor anderen. Mijn kinderen van zestien en achttien zijn zelfstandig maar ik heb ook veel thuis gewerkt met mijn kind van acht om me heen.'
'Ik denk dat we meer naar een mix van thuis en op kantoor werken gaan. Iets als softwareontwikkeling kan natuurlijk prima thuis maar je móét elkaar blijven zien.'
Tekst: Corine Hendriks
Mail de redactie