Omid Karami wint Krijn Rietveld Memorial Innovation Award

Plantenonderzoeker Omid Karami is de eerste winnaar van de Krijn Rietveld Memorial Innovation Award. De jury prijst zowel de voortreffelijke kwaliteit van zijn onderzoek als de positieve maatschappelijke impact en commerciële potentie van zijn werk.

Omid Karami

Omid Karami heeft op 5 juni via een online bijeenkomst te horen gekregen dat hij winnaar is van de Krijn Rietveld Memorial Innovation Award. Karami, werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij het Instituut Biologie Leiden (IBL), ontvangt een bedrag van 10.000 euro om zijn wetenschappelijke prestaties te verbinden met mogelijkheden op commercieel en industrieel gebied. Juryvoorzitter Wim Klop van Koninklijke DSM NV bracht Karami het goede nieuws en mocht hem als eerste feliciteren, gevolgd door de wetenschappelijk directeur van het IBL Gilles van Wezel en Karami's begeleider Remko Offringa.

Levensverlengend gen

Karami's onderzoek richt zich op de moleculaire basis van ontwikkeling in planten. Onlangs publiceerde hij over zijn werk in het gerenommeerde tijdschrift Nature Plants. Hij ontdekte een gen dat betrokken is bij de levensduur van planten en eenjarige planten ertoe kan zetten om na de bloei opnieuw te gaan groeien, in plaats van te sterven. Deze resultaten kunnen bijvoorbeeld veel betekenen voor de landbouw, waar veel gewassen eenjarig zijn. Het wordt nu denkbaar om meerdere keren van hetzelfde gewas te kunnen oogsten en zo de opbrengst per plant te verhogen.

Betere samenleving

De Krijn Rietveld Memorial Innovation Award is een initiatief van het Leids Universiteits Fonds en Koninklijke DSM NV ter ere van Krijn Rietveld (zie kader) om excellentie in innovatief onderzoek dat bijdraagt ​​aan een betere samenleving te erkennen en te belonen. Het is voor het eerst dat de prijs wordt uitgereikt. De prijs zal jaarlijks worden toegekend aan de beste scriptie (MSc), proefschrift (PhD) of postdoctoraal onderzoek van de Universiteit Leiden op het gebied van biowetenschappen of datawetenschappen in relatie tot voeding.

Over Krijn Rietveld

Krijn Rietveld (1956 - 2018) wijdde zijn leven aan de biowetenschappen. In 1985 promoveerde hij aan de Universiteit Leiden, waarna hij zijn levenslange carrière bij Koninklijke DSM NV begon. Rietveld stond bekend om zijn optimisme en gevoel voor humor en wist bruggen te slaan tussen het bedrijfsleven en de academische wereld. Voor hem draaide wetenschap en innovatie om het kijken naar de wereld, het bestuderen van de uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd en het samenwerken tussen disciplines om innovatieve oplossingen te leveren die bijdragen aan onze planeet en de mensen die er leven. Zijn gedachtegoed vormt de basis van de Krijn Rietveld Memorial Innovation Award.