Universiteit Leiden

nl en

Docent van het jaar 2019 Fouzia Lghoul-Oulad Saïd is altijd bereid om vragen te beantwoorden

Afgelopen januari verkozen de assessoren onderwijs van de verschillende studieverenigingen Fouzia Lghoul-Oulad Saïd van het Leiden Academic Centre for Drug Research (LACDR) tot docent van het jaar. Haar passie voor lesgeven leeft ook buiten de lessen om, aldus de studenten die haar nomineerden: ‘Ze is altijd bereid om vragen te beantwoorden’.

Fouzia Lghoul ontvangt de prijs uit handen van assessor Bas Schaalje.

Balans

‘Ik vind het soms lastig om een goede balans te vinden tussen onderwijs en mijn onderzoek. Als ik een vak geef wil ik fulltime bereikbaar zijn, ook al betekent dat dat je andere tijd moet inhalen’, zo vertelt Lghoul, ‘Als je college geeft tot 5 uur kun je naar huis gaan, maar dan check ik toch nog even mijn mail. Ook al vraagt dat net iets meer energie, toch doe ik het met alle plezier. Maar ik merk bij mezelf op zo’n moment dat ik moet onthouden waar mijn grenzen liggen. Toen ik begon met onderwijs geven was het makkelijk om mijn onderzoek even te laten liggen. Onderwijs is heel acuut, je raakt er makkelijk in opgeslokt. 

Lghoul heeft tips voor nieuwe docenten om hier beter mee om te gaan: ‘Zorg dat je zo veel mogelijk van je onderwijs van tevoren hebt gepland, dat scheelt enorm veel tijd en moeite als je eenmaal bezig bent’

‘Ik ben er intussen beter in geworden om mijn tijd te verdelen. Ik geef nu strak aan welke dagen voor onderwijs en welke dagen voor onderzoek zijn en dat werkt goed. Daarnaast is onderzoek ook een enorme bijdrage aan je onderwijs. Als docent en onderzoeker kun je studenten meenemen naar de uitersten van de huidige wetenschappelijke kennis.’
 

Onderwijs op afstand

Ook voor Lghoul is onderwijs op afstand geven wennen: ‘Normaal kijk ik de studenten graag in de ogen aan en dan zie je aan de vraagtekens in de ogen wel of ze iets snappen. Dat mis je nu gewoon. Ik heb twee kinderen die thuis zitten, en dat geeft ook de nodige uitdagingen.

‘Bij hoorcolleges stel ik studenten veel vragen. Door vragen te stellen over dingen die mensen vanzelfsprekend vinden wil ik taboes weghalen en discussie in de groep te krijgen. Bij farmacie heb je veel met mensen te maken, je moet beredeneren en discussiëren. Dat gaat in de praktijk zo dus moet het ook zo in college. Dat is wel een stuk lastiger als je studenten alleen van afstand kent.’

Gelukkig ziet Lghoul ook positieve kanten aan de huidige situatie: ‘Het digitale onderwijs heeft veel mogelijkheden. Normaliter hadden we veel contacturen voor iets wat vaak digitaal zou kunnen. Als je contactonderwijs geeft moet het wel toegevoegde waarde hebben.
 

Fouzia Lghoul is PhD-kandidaat aan de UMCG en is daarnaast aan het LACDR verbonden als onderzoeker en docent voor de master Farmacie.
 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.