Universiteit Leiden

nl en

Zo ervaren deze drie studenten onderwijs vanuit huis

Voor studenten is er een hoop veranderd tijdens de coronacrisis: geen fysiek onderwijs, tentamens achter de computer en docenten die zichzelf per ongeluk muten tijdens een online college. Hoe ervaren zij het online studeren? ‘Bij een online college in Teams was er iemand die mensen uit de meeting gooide.’

Luit Verschuur

Studeren met twintig huisgenoten

Luit Verschuur (22) is derdejaarsstudent Informatica. Hij volgt vier vakken en is bezig met zijn bachelorsscriptie, waarin hij de interactie tussen mens en robot onderzoekt. Hij merkt veel verschil in het studeren. ‘Het is heel anders geworden. Alles is online en omdat je veel colleges kan terugkijken, is er minder tijdsdruk. Je moet nu zelf indelen wanneer je wat wilt doen, in plaats van dat je met de flow kan meegaan. In mijn geval zorgt het ervoor dat ik veel drukker ben met plannen.’ 

Zijn woonsituatie helpt niet echt mee: Luit woont met 20 jongens in een studentenhuis aan de Oude Vest. ‘Bijna iedereen zit nu thuis, en weinig huisgenoten doen wat aan hun studie. Dus het is wel lastig om je te concentreren als iedereen aan het chillen is, zeker als de zon schijnt.’ Desondanks probeert Luit er het beste van te maken. ‘Bij mooi weer begin ik in de ochtend, dan werk ik tot een uur of één. De rest van de dag chill ik met mijn huisgenoten in de zon op ons dakterras, en dan ga ik ‘s avonds weer studeren.’

Camille de Valk

Eenzaamheid tijdens de lockdown

De thuissituatie van Camille de Valk (23) staat lijnrecht tegenover die van Luit. De masterstudent Physics & Business Studies woont sinds de zomer met zijn vriendin in Utrecht, na vier jaar in Leiden gewoond te hebben. ‘Aan het begin van de quarantaine was mijn vriendin nog op vakantie, en volgde ik maar één vak. Toen voelde ik me wel eenzaam. Maar inmiddels kan ik me vrij aardig vermaken!’

Het studeren in quarantaine gaat hem goed af. ‘Ik heb nu een rustige periode, waarin ik vooral vakken volg uit mijn specialisatie Business Studies. Online-onderwijs gaat prima, ik kan me best goed focussen. Dat is gelukkig wel iets dat ik de afgelopen vier jaar heb geleerd.’

Gescheiden van familie

Sophie Aarts is eerstejaars masterstudent Biology and Science Communication and Society. Ze is half Nederlands, half Engels, maar haar familie woont samen met hun zestien jaar oude hond in België. ‘Onze hond moest twee weken geleden geopereerd worden en het was niet zeker of ze het zou overleven. Gelukkig is alles goed gegaan en is ze helemaal gezond, maar ik merkte toen wel dat de isolatie en het ver van huis zijn me echt te pakken kreeg.’

Sophie Aarts

Thuisstudie bevalt haar goed, zegt ze. ‘Ik hou ervan hoe vrij ik ben om mijn dag in te delen. Ik vind het ook geweldig dat ik nu de kans heb om een aantal online lessen te volgen die wat verder van mijn vakgebied af liggen, zoals journalistiek en filosofie.’ Toch is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. ‘Ik moest afgelopen week voor een vak een presentatie houden, en het was heel raar en onpersoonlijk om tegen wat namen op een scherm te praten.’   

Online college

‘Qua college is er niet veel veranderd: docenten houden een Powerpointpresentatie, maar dan online,’ zegt Camille. ‘En dat werkt goed, docenten doen echt hun best.’ Toch werkt niet alles zoals normaal. ‘Sommige docenten wijzen op het scherm iets aan, net zoals in de collegezaal. Maar omdat ze geen pointer hebben, zien wij dat niet. Zeker bij een slide met veel tekst is het echt even zoeken waar de docent naar wijst.’    

‘In Teams hebben we bij een college gehad dat iemand mensen uit de meeting gooide’ 

Technische problemen

Daarnaast ervaren de drie studenten soms problemen bij docenten met een slechte internetverbinding. Maar ook de techniek zelf kan even wennen zijn. Zo zetten docenten zich soms per ongeluk op mute of staan de instelling niet juist, vertelt Camille. ‘In Teams hebben we bij een college gehad dat iemand mensen uit de meeting gooide. Let dus goed op de instellingen,’ tipt hij de docenten. ‘Je kan het zo instellen dat je alleen als host mensen kan muten of uit de meeting kan zetten.’ 

‘Communiceer meer’  

Een probleem waar Luit tegen aanloopt is de informatievoorziening. ‘Vaak bespreekt een docent praktische zaken aan het begin of het eind van het college. Maar omdat er minder tijdsdruk is om op tijd te komen, is lang niet iedereen er aan het begin van een college. Hetzelfde geldt voor het einde van het college: soms wil je het vragenmoment overslaan om zelf aan de slag te gaan. Daarom zou het beter zijn om praktische informatie altijd op Blackboard of op de mail te zetten en niet alleen in de colleges te bespreken.’  

‘Ik ben heel blij met hoe de docenten alles aanpakken’

Begrip is belangrijk 

Sophie: ‘Eerlijk gezegd ben ik heel blij met hoe de docenten alles aanpakken – van hoe ze ons aansturen en kalmeren tot hoe ze ons aanmoedigen en pushen om creatief te zijn binnen deze nieuwe beperkingen. Genoeg duidelijkheid en transparantie over wat de toekomstplannen zijn, is natuurlijk altijd nodig, maar ik ben me er zeker bewust van dat hun baan opeens ontzettend druk en ingewikkeld is geworden. Zo had een van mijn docenten laatst drie online colleges tegelijkertijd!’

Privacy bij tentamens 

Naast de colleges zijn ook de tentamens online en dat brengt de nodige uitdagingen met zich mee. Toetsen op een online manier is heel lastig, begrijpt Luit. ‘Er is nu een protocol waarbij een programma alle rechten over je computer krijgt – ze zien jou via de webcam, ze zien je beeldscherm en ze zien alles wat je open hebt staan. Veel studenten vinden dat heel heftig, er zijn ook petities tegen getekend.’ Zelf is Luit niet per se voor of tegen. ‘Zonder deze maatregelen zou je makkelijk iemand kunnen appen tijdens een tentamen, dus ik snap waarom ze het zo doen. Maar het is wel erg ingrijpend voor je privacy.’ 

‘Die bangmakerij bij tentamens is nergens voor nodig’  

Camille onderging een tentamen via ProctorExam, een online programma dat docenten gebruiken om studenten te surveilleren. Het programma controleert automatisch waar studenten naar kijken, en dus of ze niet afkijken. Camille: ‘Als docent kan je ook nog instellen dat de student verplicht een telefoon moet aansluiten die tegenover de webcam filmt, zodat je als docent 360 graden kan zien. Die bangmakerij is nergens voor nodig, vind ik. Je wordt nu al bang om je hoofd te bewegen. Dat maakt het alleen maar lastig om op het tentamen te focussen.’  

Take it home 

Een andere optie is een zogeheten takehome-tentamen of openboek-tentamen, waarin de student alles mag opzoeken en binnen een bepaalde tijd het tentamen moet afronden. ‘Er zijn ook tentamens waarvoor je 24 uur de tijd hebt,’ zegt Luit. ‘Maar dat kan ook een hoop stress opleveren, omdat je in principe 24 uur met dat tentamen bezig kan zijn.’ 

Tevreden studenten  

Ondanks de verbeterpunten die ze noemen, zijn de drie studenten tevreden over het online-onderwijs. Camille: De docenten doen het hartstikke goed! Iedereen stelt zich flexibel op, bijvoorbeeld als je een college mist doordat je een mail over het hoofd hebt gezien. Dat is fijn in deze tijd.’ Ook Sophie is tevreden. ‘Ik ben erg onder de indruk van hoe snel onze universiteit zich heeft aangepast. Dat gezegd hebbende, het gebrek aan menselijke interactie is een enorme belasting voor iedereens fysieke en mentale gezondheid, dus ik hoop echt dat de lockdown snel kan eindigen.’   

Interview door Bryce Benda

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.