Prijzen voor middelbare scholieren

Een periode van ups en downs voor de vwo-scholieren die geselecteerd zijn voor het Wetenschapscongres voor vwo en de Engelstalige variant van dit congres, de Academic Challenge.

Wetenschapscongressen voor leerlingen

Het goede nieuws vanuit de Universiteit Leiden is dat deze scholieren dit jaar waren uitgekozen om hun profielwerkstuk of extended essay te presenteren tijdens deze congressen op 12 of 18 juni. Zij stonden al te trappelen om het podium te betreden en het aanwezige publiek en de deskundige jury te vertellen over het onderzoek dat zij hebben gedaan en zo de scholieren in de zaal - die het profielwerkstuk nog moeten schrijven - te inspireren. Tegelijkertijd zouden zij onderling strijden om de prijs voor de beste onderzoekspresentatie voor de natuur- en maatschappijprofielen.

Geannuleerd

Het goede nieuws werd helaas al snel overschaduwd door het bericht dat zowel het Wetenschapscongres voor vwo als de Academic Challenge dit jaar niet georganiseerd kunnen worden. Als gevolg van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus die door de overheid en Universiteit Leiden zijn genomen, kan er dit collegejaar namelijk geen onderwijs en/of evenement meer in de onderwijsgebouwen in Leiden en Den Haag worden georganiseerd. Beide congressen worden daarom uitgesteld tot 2021.

Toch prijzen

De Universiteit Leiden heeft besloten de geselecteerde leerlingen alsnog te belonen op de manier die gebruikelijk is voor het verzorgen van presentaties tijdens deze congressen, namelijk met boekenbonnen ter waarde van 200 euro. Met deze jaarlijkse prijs wil de universiteit een impuls geven aan de kwaliteit van profielwerkstukken in het vwo en een bijdrage leveren voor de eerstejaarsboeken van de betrokken leerlingen. Deze prijzen gaan dit jaar naar:

•    Jikke Bleijerveld en Marin van der Meer, Bonaventuracollege Mariënpoelstraat (Leiden) Profielwerkstuk: Motivatie: luxe of noodzaak?!

•    Sietske te Gronde, Het Stedelijk (Zutphen)
Profielwerkstuk: Laat maar zien wat je in huis hebt: Een tekentest als methode om hoogbegaafdheid bij jonge kinderen te signaleren

•    Matthijs Hoek, Rijnlands Lyceum (Oegstgeest)
Profielwerkstuk: The effects of SN and AGN feedback on galaxies: semi-analytic models as a representation of our Universe

•    Cas van der Pol en Berber Verhalle, Gymnasium Haganum (Den Haag)
Profielwerkstuk: Spinnen op cafeïne, een psychobiologisch onderzoek

•    Rianne Riemens, Stanislascollege Westplantsoen (Delft)
Profielwerkstuk: Wiskundige modellering van de epidemiologie: Een effectieve bestrijding van infectieziekten

•    Nawid Wardak, Lentiz Groen van Prinstererlyceum (Vlaardingen)
Profielwerkstuk: The artificial heart; the future of medical technology

•    Luke van de Wouw, Markenhage (Breda)
Profielwerkstuk: Beïnvloeding van het stemgedrag

•    Sumeia Yassiri, Lyceum Kralingen (Rotterdam)
Profielwerkstuk: De wereld van explosies

Het Wetenschapscongres voor vwo en de Academic Challenge worden georganiseerd door het ICLON als onderdeel van het Loket Profielwerkstukken van de Universiteit Leiden.