Maurits Berger bij NPO Radio 1 over het probleem met ‘het islamdebat’

Het islamdebat in Nederland is al jarenlang een heet hangijzer. Arabist Maurits Berger onderzoekt in zijn boek 'De Halalborrel en de toekomst van de islam in Nederland ' wat de blinde vlekken zijn. Hij vertelt bij het radioprogramma ‘Met het Oog op Morgen’ samen met Siham el Baroudi, alumna van de MA Middle Eastern Studies, over de totstandkoming van het boek.

Volgens Berger kan het crisisberaad na aanleiding van de opmars van IS in het Midden-Oosten in de zomer van 2014 gezien worden als een ‘omslagpunt’. Hij stelt dat bij dit beraad, waar hij aanwezig was als adviseur, dezelfde punten naar voren kwamen die tien jaar eerder ook werden benoemd na aanleiding van de moord op Theo van Gogh. ‘Tien jaar lang is er ongelofelijk hard gewerkt, er is enorm veel menskracht ingezet om daar iets aan te doen, en nou lijkt dit een ‘herhaling van zetten’[...] We vallen steeds maar weer in herhaling.’ Om uit te zoeken wat precies de blinde vlekken zijn als het gaat om de islam, richtte hij ‘denktanks’ op bestaande uit jonge mensen. Berger koos bewust voor kleine groepjes waarin hij, in zijn eigen woorden, ‘de salafist en de PVV’er tegenover elkaar zet’: mensen met compleet verschillende achtergronden en politieke standpunten stonden voor het eerst tegenover elkaar. Daar kwamen volgens Berger ‘hele bijzondere bijeenkomsten’ uit.

Het volledige interview met Maurits Berger is terug te luisteren op de website van NPO Radio 1