Classica Ineke Sluiter president van de KNAW

De Leidse hoogleraar ​​​​​​​Ineke Sluiter is per 1 juni president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). Zij ontving de voorzittershamer uit handen van haar voorganger Wim van Saarloos.

Sluiter zal deze functie twee jaar lang bekleden. Eerder was zij al twee jaar lang vicepresident van de KNAW. Nu neemt zij het stokje over van Wim van Saarloos, hoogleraar Theoretische Natuurkunde aan de Universiteit Leiden.

Fotograaf: Milette Raats

Ineke Sluiter (1959) is sinds 1998 hoogleraar Griekse taal- en letterkunde aan de Universiteit Leiden. In haar onderzoek houdt ze zich bezig met taal, literatuur en publiek discours in de klassieke oudheid. Zij verbindt onderwerpen uit die tijd met thema’s van vandaag, zoals vrijheid van meningsuiting, onderwijs en culturele identiteit.

Van 2000 tot 2011 was zij wetenschappelijk directeur van OIKOS, de landelijke onderzoekschool van de classici. Daar stond ze aan de basis van het programma Anchoring Innovation, dat onderzoekt hoe innovatieprocessen verlopen en hoe innovatie geaccepteerd wordt. Sluiter leidt dit landelijke programma, dat als enige alfa-project een Zwaartekrachtsubsidie kreeg. Sluiter is medeoprichter van Athena’s Angels, vier vrouwelijke hoogleraren die opkomen voor de belangen van vrouwen in de wetenschap. Daarnaast zet ze zich regelmatig in voor het versterken van de positie van jonge onderzoekers.

Ineke Sluiter kreeg in 2010 de Spinoza-premie van NWO en ze won de Prijs Akademiehoogleraren van de KNAW. Ze is lid van de KNAW, van de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen (KHMW), van de Academia Europaea en corresponding fellow van de British Academy.