'Freedom is what one wants their freedom to be'

Met Freedom Stories delen we de verhalen van vrijheid van onze studenten en medewerkers, ter ere van Bevrijdingsdag. Vandaag delen we het verhaal van Leen. We vroegen haar wat vrijheid voor haar betekent.

Leen Al Massalma is een eerstejaars LUC student. Ze werkt ook als student assistent op de communicatie afdeling van de FGGA.

Wat is vrijheid?

Vrijheid is hoe men wil dat hun vrijheid eruit ziet. Vrijheid kun je proeven in de massaprotesten tegen regeringsbeleid, of kun je voelen als je met een kwast over een schildersdoek strijkt. Aan de ene kant is het alsof je door een zonnig landschap vol groene velden fietst terwijl een licht briesje door je haren strijkt. Aan de andere kant is vrijheid een mathematisch berekende index. Vrijheid is zo veel of zo weinig van je eigen lichaam bedekken als je zelf wilt. Vrijheid is je eigen identiteit uiten met respect voor die van anderen en niet alleen omarmt worden maar actief worden aangemoedigd en de ruimte geboden krijgen om alle aspecten van je leven daarnaar te vormen.

Leen Al Massalma

Hoop en schoonheid

In mijn thuisland, Syrië, waar ik ben geboren en getogen, kan vrijheid een moeilijk onderwerp zijn om aan te pakken, zowel op politiek, economisch als persoonlijk vlak. Echter, tot vandaag was het daar dat mijn ziel zich het meest vrij voelde. Misschien wel omdat ik daar mijn kindertijd heb doorgebracht; en misschien ook wel omdat we de neiging hebben om ons verleden te bekijken door roze brillenglazen. Dat gezegd hebbende is mijn geloof in de weerstand, vrijgevigheid en creativiteit van de Syrische bevolking alleen maar gegroeid sinds ik zes jaar geleden mijn land verliet. Hoewel onze diaspora door sommige landen wellicht gezien wordt als een 'crisis' en als een mogelijkheid voor groei door andere, zij heeft voor mij persoonlijk bewezen dat de kern van de Syrische identiteit draait om hoop en schoonheid. De kern van de Syrische identiteit, zowel thuis als in het buitenland, is de vrijheid die we onszelf geven om de potentie te zien in elke omgeving en onder alle omstandigheden en daar naar te streven. Dit bevrijdt mij van de stereotypes, onwetendheid en vooroordeel die ik soms tegenkom. Het heeft me ook in staat gesteld om me los te koppelen van de misleidende beelden waardoor mijn land en volk worden vertegenwoordigd in de wereldmedia. Zelfs in de meest moeilijke tijden, lukt het Syriërs om ruimte te vinden om te lachen, hun cultuur te delen, een bedrijf op te starten, feest te vieren en te creëren. Dat gegeven is een diepe bron van vrijheid voor mij vandaag.

Vrijheid, een menselijke behoefte

Het is onmogelijk om echte vrijheid te definiëren. Elk individueel freedom story ligt besloten in de grondbeginselen van ons mens zijn, van wie wij zijn. Het heeft de potentie zich te verbinden met een ander verhaal, en uit te bloeien tot een web vol empathie. Ongeacht hoe verschillend onze verhalen zijn, vrijheid is een gevoel dat we allemaal delen en waar we ons allemaal aan kunnen relateren. Vanaf het moment dat we geboren werden, zijn we ernaar op zoek geweest: schreeuwend in onze eerste snik om vrijheid, de eerste baby-stapjes, het eerste gepruttel waarmee we ons proberen uit te drukken. In wezen worden vrijheden niet gevalideerd door een abstract document gedicteerd door de politiek en ondertekend door wereldleiders. Vrijheid maakt deel uit van het menselijk instinct - een menselijke behoefte.