Annika van Veen wint Debutantenprijs

De Debutantenprijs is bedoeld voor schrijvers die nog niet onder contract staan bij een uitgeverij. De prijs is ontstaan uit een initiatief van de Stichting Beter Schrijven en wordt jaarlijks uitgereikt. Dit jaar was de winnaar Annika van Veen, Leidse alumna van de masteropleidingen Filosofie en Geschiedenis.

Normaal gesproken wordt de winnaar van de Debutantenprijs bekend gemaakt op het Debutantenbal, maar deze is vanwege de coronacrisis afgelast. In plaats daarvan werd de aankondiging gedaan via het radioprogramma Kunststof. Er waren 681 inzendingen binnengekomen in de categorieën fictie, toneel, spoken word/poetry slam en poëzie. Uiteindelijk koos de jury het verhaal ‘De Winter’ van Van Veen als de winnaar. ’Het verhaal laat zich in je hoofd haast automatisch voorlezen en ondertussen kom je als lezer in een heel eigen wereld terecht’, aldus het juryrapport. Van Veen wint onder meer twee kaarten voor het Boekenbal, publicatie van haar verhaal in een literair tijdschrift en gratis manuscriptadvies.

Het volledige artikel over de toekenning van de Debutantenprijs aan Annika van Veen is te vinden op de website van het Leidsch Dagblad.