Voortgang verhuizingen en verbouwingen faculteitsgebouwen

Geen studenten in de gangen, geen medewerkers in de werkkamers, geen college in de onderwijszalen. Wel bouwvakkers die zonder overlast te geven aan studenten en docenten kunnen werken aan de geplande verbouwingen in het Lipsius, Reuvens en Huizinga. Gestaag wordt er zo verder gebouwd aan de realisatie van de Humanities Campus. Welke werkzaamheden vinden momenteel allemaal plaats?

Verbouwingen in het Lipsius

In het Lipsius wordt verder verbouwd om voor de zomer 23 extra onderwijszalen te realiseren. Op de tweede verdieping zijn alle zalen inmiddels bouwkundig afgerond en zijn 3 zalen al in gebruik genomen. De volgende fase start nu op de eerste verdieping. De extra onderwijszalen zijn nodig omdat de onderwijszalen in Van Eyckhof en Van Wijkplaats na de zomer niet meer gebruikt kunnen worden.

Definitief ontwerp Van Eyckhof en Van Wijkplaats (Cluster Zuid) goedgekeurd

Het Definitief Ontwerp van Van Eyckhof en Van Wijkplaats (Cluster Zuid) is op donderdag 9 april goedgekeurd door de partijen die daar na de grondige renovatie gehuisvest worden. Die partijen zijn het African Study Center, de Universiteitsbibliotheek, NINO, KITLV, OSZ en het LIAS.

In het ontwerp krijgt het Van Eyckhof en Van Wijkplaats een overkoepelend dak, een duidelijke entree, een fijne logischere indeling, efficiënter ingedeelde werkruimtes en moderne onderwijszalen. Alle werkruimtes, onderwijszalen, de bibliotheek en ontmoetingsplekken staan met het Definitief Ontwerp vast. Naast de esthetiek, de techniek en constructie is er continue aandacht voor duurzaamheid, goede akoestische waarden en de functionaliteiten in het gebouw.

Nu volgt de vergunningsaanvraag en het uitwerken van het Technisch Ontwerp. Zo is de constructie voor het ontwerp voor het overkoepelende dak al doorgerekend, maar wordt dat in het Technisch Ontwerp verder ontwikkeld. Ook wordt vastgelegd welke goten en kabels waar geplaatst en getrokken moeten worden.

Hoe ziet de planning er verder uit?

Het LUCAS is inmiddels verhuisd naar het Arsenaal. Vanwege de corona-maatregelen is het nog onzeker wanneer de volgende verhuizing zal plaatsvinden. De betrokken partijen worden natuurlijk persoonlijk op de hoogte gehouden van de verhuisplanning. De onderwijszalen van Cluster Zuid worden in ieder geval voor de zomervakantie naar het Lipsius verhuisd.

Over een half jaar worden mooie en (her)bruikbare materialen uit Van Eyckhof en Van Wijkplaats ‘geoogst’. Voor kerst 2020 is de aanbesteding voor de aannemer bekend. En het voorjaar 2021 kan dan begonnen worden met de bouw. Naar verwachting is de renovatie in het eerste kwartaal van 2023 afgerond en kunnen de partijen daarna hun intrek nemen op hun prachtige nieuwe werkplek.

Het Arsenaal

De verhuizing van het LUCAS en medewerkers van gedeelde BA opleidingen Engels en Duits van het LUCAS en LUCL instituut is reeds afgerond. De medewerkers hebben nog geen kans gehad de verhuisde spullen in het Arsenaal uit te pakken. Dat de coronacrisis de voortgang ook negatief beïnvloed is helaas niet te vermijden.

Reuvens

In het Reuvens vindt een kleine verbouwing plaats. Er worden nieuwe wanden geplaatst zodat er meer werkplekken ingericht kunnen worden. Een grote fietsenstalling onder het gebouw voor circa 400 fietsen is al gerealiseerd.