Thuiswerken in tijden van Corona

Drie weken ‘intelligente lockdown’ en nog meer te gaan. Een buitengewone situatie waarin we nu massaal thuiswerken. Hoe doen onze collega’s dat? Elkaar fysiek tegenkomen bij het kopieerapparaat, de lunch en koffie in het FSW café of live overleggen en colleges in het Pieter de la Courtgebouw zit er nu niet in. Om elkaar toch even te zien vroegen we aantal collega’s naar een indruk van hun thuiswerkmodus.

Jasmijn Rana – Universitair Docent Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie

Vóór de Covid-19 crisis was ik wel gewend om thuis te werken, maar ik mis nu toch mijn collega’s, studenten en desktop computer wel! Gelukkig hebben mijn partner en ik de luxe beide een baan te hebben waarbij thuiswerken makkelijk kan. We werken nu samen aan de keukentafel en zorgen ook wel dat we vaak genoeg die even verruilen voor de bank of de yogamat om onze rug en geest even tot rust te laten komen.

Pascal Haazebroek – Universitair hoofddocent Psychologie

Dagelijkse MS Team sessies om 09:00 met een kop koffie zorgen in ieder geval voor een goede start. Op de foto: Wat een heerlijk weer! En het lijkt wel vakantie… maar schijn bedriegt, dus we sluiten de luiken en gaan aan de slag, #remoteteaching vereist discipline!

Clara Bik – Webredacteur Pedagogische Wetenschappen

Thuiswerken vind ik best een opgave, maar zeker geen onoverkomelijke. Mijn werkvloer is toch al de laatste twintig jaar online, dus een paar weken lang samen met al mijn collega's de online paden betreden, vind ik best leuk! Offline heb ik ook genoeg te doen: ik heb 2 schoolgaande kinderen, een man met een skateshop, een bulldog en een tuin dus aan regelmaat geen gebrek! En als we genoeg hebben van alle voorspelbaarheid en coronagedoe, is het 'Mario Time' en spelen we totdat iedereen een keertje gewonnen heeft!

Matthew di Giuseppe – Universitair Docent Politieke Wetenschap

Thuiswerken is een uitdaging met 2 kinderen (5 & 7). Mijn partner en ik zorgen om de beurt voor de kinderen en het schoolwerk. Ik probeer extra tijd te maken door eerder op te staan om e-mails te beantwoorden en de kinderen wat meer schermentijd te geven dan normaal. Toch hou ik het hoofd boven water met administratief en didactisch werk. Het is moeilijk om uren onafgebroken aan mijn onderzoek te werken. Gelukkig bevinden mijn co-auteurs zich in een vergelijkbare positie en zijn ze begripvol.

Sabrina Otterloo – Communicatieadviseur FSW

Ik zit thuis met een kater: Puma. Voor mij best saai, voor hem zijn dit gouden tijden. Maar we hebben goede afspraken gemaakt. Tegen alle verwachtingen in ligt hij vaak op het laptop-overloop-preventie-kussentje naast mij in de vensterbank. Daarnaast heb ik een target van 10.000 stappen per dag of zeker een half uur hardlopen of fietsen. Het is gelukkig heerlijk weer en bewegen buiten zorgt dat je even ergens anders bent – fysiek maar ook in je hoofd – en geeft Puma ook even wat tijd voor zichzelf. En ik skype-sport met vrienden tijdens Nederland in beweging; super grappig en het beste programma tegen RSI!

Carolien Rieffe - Hoogleraar Psychologie

Op mijn foto zie je de online discussie-sessie met studenten uit de Pre-University Honours Class. Ik gaf een presentatie over de functie van boosheid waarin de verschillende opties werden getoetst in empirisch onderzoek. Daarbij liet ik zien hoe wetenschappelijke kennis soms kan verschillen van een publieke opinie. Via een videocall met screen share deelde ik mijn powerpoint. De meningen verschilden tussen de studenten, wat leidde tot leuke discussies. Dat ging eigenlijk net zo goed als in real-time.

Michel Sjollema - Medewerker Audiovisuele dienst

Ik werk nog wel op FSW. Mijn werk bestaat nu vooral uit het voorbereiden en uitwerken van de vernieuwing van collegezalen op audiovisueel gebied. Nu de colleges stil liggen loop ik de zalen na op de werking van de apparatuur en kunnen we waar nodig onderhoud plegen. Daarnaast volg ik nu online cursussen van o.a. Extron, de fabrikant van de meeste apparatuur in de collegezalen. Verder is het stil natuurlijk, in de SOLO ruimte waar anders 11 andere collega’s werkzaam zijn, maar ook in de centrale hal. Vandaar dat ik met mijn drone deze foto van boven kon maken.

Amber Denissen - Junior communicatiemedewerker FSW

Vrijdag de 13e maart, een datum waar ik al weken naar toe had geleefd. Ik zou starten met mijn nieuwe baan bij de Faculteit der Sociale Wetenschappen als junior communicatiemedewerker. Het werd de datum dat alle evenementen werden geannuleerd. Nu leer ik mijn nieuwe collega’s kennen via videobellen. Dit is een inwerkperiode die ik nooit meer zal vergeten.

Patrick Petit - Barista Café FSW

Ik ben ook nog steeds op FSW aanwezig. Het is vreselijk saai en stil zonder ‘mijn’ vaste gasten. We kunnen nu wel werkzaamheden uitvoeren waar we normaal nooit aan toekomen. Samen met de collega’s die er zijn maken we zelf de sfeer wel en er is tijd voor gezellig een praatje maken met de andere mensen in het gebouw die ik bijna nooit spreek. Groeten uit Leiden!