Programmeren is eigenlijk een taal leren

Welke talen spreek jij? Als het aan Felienne Hermans ligt, zou je hierop ook kunnen antwoorden met Python. Hermans onderzoekt hoe mensen leren programmeren bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) van de Universiteit Leiden. In een artikel van NewScientist legt ze uit waarom programmeren veel weg heeft van een taal leren.

Praten met een computer

Uit het onderzoek van Chantal Prat, hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Washington, blijkt dat een aanleg voor talen een grotere rol speelt in het leren van programmeren dan bijvoorbeeld rekenvaardigheid. ‘Ook programmeertalen vereisen het leren van een vocabulaire en grammatica. Door deze taal te leren, communiceer je ideeën, maar dan naar een computer in plaats van een medemens.’ Volgens Hermans kunnen deze resultaten gebruikt worden om programmeerlessen anders in te richten.

Meer vrouwelijke programmeurs

Op dit moment wordt programmeren vaak gezien als iets wiskundigs en het wordt daardoor al snel geassocieerd met mannen. ‘Ik hoop dat dit onderzoek helpt het beeld te veranderen dat mensen hebben van programmeren’, zegt Hermans. ‘Het zou mooi zijn als programmeren meer vrouwen en talige jongens aantrekt.’

Lees het volledige artikel op de website van NewScientist.