Selma Ablak koninklijk onderscheiden tijdens digitale Lintjesregen

Selma Ablak is op 24 april digitaal onderscheiden als Lid in de Orde van Oranje-Nassau door de burgemeester van Amsterdam. Ablak is werkzaam op het Faculteitsbureau van Governance and Global Affairs, in Den Haag. Ze kreeg de onderscheiding onder andere vanwege haar inzet voor een sterkere maatschappelijke positie van vrouwen, al dan niet met een migratieachtergrond.

Selma Ablak werd onderscheiden tijdens de digitale Lintjesregen op 24 april 2020.

Selma Ablak werkt als Adviseur Planning & Control bij de afdeling Financieel Economische Zaken op het Faculteitsbureau van Governance and Global Affairs. Op vrijdag 24 april maakte Femke Halsema, burgemeester van haar woonplaats Amsterdam, in een telefoongesprek met Ablak bekend dat zij nu Lid in de Orde van Oranje-Nassau is. De jaarlijkse Lintjesregen vlak voor Koningsdag was vanwege de coronamaatregelen in digitale vorm gegoten. Later dit jaar zal er nog een moment komen waarop alle gedecoreerden hun lintje daadwerkelijk opgespeld zullen krijgen. Bijzonder is dat Ablak de jongste gedecoreerde vrouw is in de Lintjesregen dit jaar.

Positie van vrouwen verbeteren

De onderscheiding is aan Selma Ablak toegekend omdat zij zich op veel verschillende manieren en al vele jaren inzet voor een betere maatschappelijke positie van vrouwen, zowel met als zonder migratieachtergrond. Zo is zij voorzitter van het Platform ZijN, dat streeft naar een meer gelijkwaardige en inclusieve samenleving. Ze organiseert expertmeetings, maar ook workshops voor jonge meiden over zelfbeschikking. Twee keer nam Ablak deel aan de VN Commission on the Status of Women in New York.

Toenadering tussen culturen en religies

Ook is Ablak betrokken geweest bij allerhande alternatieven om interculturele en interreligieuze toenadering te bevorderen. Zo organiseerde zij huiskamerdialogen tussen mensen van verschillende geloven en bedacht zij in 2015 het project ‘Ontmoet een Moslim.’ En tussen 2015 en 2018 heeft Ablak zowel de Politie Den Haag als de Gemeente Amsterdam geadviseerd over diversiteit, contact met en vertrouwen van de burger en vraagstukken rond polarisatie en radicalisering.

Al vrijwilliger sinds haar jeugd

Ablak is al sinds haar jeugd actief als vrijwilliger, zij heeft altijd mensen uit haar omgeving geholpen met bijvoorbeeld vertalen of administratie. Nog altijd draagt zij op vele manieren haar steentje bij aan de samenleving als vrijwilliger, ook in andere steden dan Amsterdam. In Den Haag, de stad waar zij nu enkele jaren werkt, regisseert zij elk jaar de Prinsjesdagviering in de Grote Kerk – een bezinningsbijeenkomst voorafgaand aan Prinsjesdag.

Selma Ablak sprak in de Tweede Kamer, tijdens het debat over het al dan niet verlagen van de stemgerechtigde leeftijd

Illustratief voor haar betrokkenheid en het enthousiasme waarmee zij zich inzet, is haar optreden in het Kamerdebat over het al dan niet verlagen van de stemgerechtigde leeftijd, op 30 maart 2019 (hier terug te zien, vanaf minuut 40). De lijst van initiatieven, projecten en platformen waaraan Ablak heeft bijgedragen, naast haar baan bij FGGA en het moederschap, is enorm - een koninklijke onderscheiding zeker waardig.