Boek over ruimtegrondstoffen met medewerking van Tanja Masson-Zwaan en Dimitra Stefoudi

Tanja Masson-Zwaan en Dimitra Stefoudi van het International Institute of Air and Space Law (IIASL) in Leiden hebben, samen met twee anderen, het boek ‘Building Blocks for the Development of an International Framework for the Governance of Space Resource Activities. A Commentary’ geredigeerd.

Plannen voor het gebruik van grondstoffen in de ruimte zijn in volle gang. Omdat er nog geen duidelijk kader bestaat om deze activiteiten te reguleren, is het nodig om zo’n kader te formuleren in overeenstemming met de bestaande verdragsverplichtingen. Zo kan het gebruik van grondstoffen uit de ruimte mogelijk gemaakt worden en gecoördineerd worden op een manier die voor alle belanghebbenden aanvaardbaar is.

Dit boek biedt een unieke en uitgebreide verslaggeving van het werk van The Hague International Space Resources Governance Group, opgericht in 2016 met als doel de behoefte aan zo’n kader te beoordelen en de basis ervoor te leggen.

Het commentaar bevat de tekst, uitleg, rechtsgrondslag en alternatieven die zijn besproken voor elk van de twintig bouwstenen die in 2019 door de werkgroep zijn aangenomen en die mogelijk onderdeel kunnen worden van een toekomstig kader voor activiteiten op het gebied van ruimtegrondstoffen.