Leiden University College host eerste live webinar

In de afgelopen weken heeft de wereld een ongekende verstoring, wanorde en verandering doorgemaakt. Ook op de Universiteit Leiden zijn de gevolgen voelbaar. Niet alleen werd al het fysieke onderwijs geannuleerd en vervangen door online lessen, ook open dagen, informatiesessies, proefstuderen en andere wervingsevenementen moesten eraan geloven.

De onvoorziene annulering van het Proefstuderen van het Liberal Arts & Sciences: Global Challenges programma, dat op zaterdag 28 maart zou plaatsvinden op het Leiden University College in Den Haag, was in eerste instantie problematisch voor het internationale honours'college in Den haag dat op 1 April zijn de laatste inschrijfdeadline hanteert. Terwijl het nu juist cruciaal is om de wereld te laten zien waarom Global Challenges ertoe doen en een nieuwe generatie studenten te trekken. Het LUC organiseerde binnen recordtempo een webinar voor toekomstige studenten.

Thuiskantoren en woonkamers

Het Proefstuderen werd vervangen door een online informatiesessie in de vorm van een live webinar, gefaciliteerd via platform ZOOM en gemodereerd door Senior Recruitment Officer Elizabeth Zeller. Meer dan tachtig aspirant-studenten van over de hele wereld volgden de live webinar om LUC-medewerkers te horen spreken vanuit hun thuiskantoren en woonkamers. Prof. dr. Judi Mesman beet de spits af met de een presentatie over de achtergrond van Liberal Arts & Sciences en de voor LUC kenmerkende Global Challenges. Dr. Thijs Bosker verzorgde de uitleg over het curriculum met ondersteuning van LUC Studieadviseur Carolien Gutteling-Sieverink, die de studiekiezers meer vertelde over het unieke 'support system' van LUC. Voordat de informatiesessie werd afgesloten met een Q&A door Admissions Officer Liping Oerlemans en het hele recruitment-team, luisterden studiekiezers naar huidige studenten Anouk en Theo en LUC Alumnu Anne, die reflecteerden op hun LUC-ervaring.

Vanaf linksboven naar rechtsonder: Het LUC Webinar Team: Liping Oerlemans, Elizabeth Zeller, Anoek van Tilburg, Judi Mesman, Carolien Gutteling-Sieverink, Anne Geschke, Theo Deroide en Thijs Bosker

Global Challenge: COVID-19

Dr. Thijs Bosker (Earth, Energy & Sustainability) gaf de deelnemers aan het webinar een uitdagende introductie over wat het betekent om student te zijn bij LUC. Voordat hij meer informatie onthulde over de majors die bij LUC worden aangeboden, reflecteerde hij op de situatie die tot het webinar had geleid, namelijk die van het Corona Virus. Vanuit een interdisciplinair standpunt daagde Bosker de aanwezigen uit om na te denken over hoe we het Corona Virus zouden kunnen rangschikken ten opzichte van andere uitdagingen waar we momenteel mee te maken hebben:

"7,6 miljard mensen op de planeet, en we zijn allemaal verbonden zoals we nu kunnen zien met een ziekte die begint in China, zich over de hele wereld beweegt, mensen over de hele wereld besmet en dat is een voorbeeld van een actueel probleem, maar er zijn veel andere kwesties die mondiaal van aard zijn - en ook de omvang van het probleem is belangrijk".

"Om je een idee te geven, zijn er dit jaar tot nu toe 75.000 moeders gestorven tijdens de geboorte van een kind, zijn er 400.000 mensen gestorven aan HIV/aids, zijn er 240.000 mensen gestorven aan malaria, zijn er 1,2 miljoen mensen gestorven aan het roken en zijn er 600.000 mensen gestorven aan alcoholmisbruik".

"Corona is zeker een groot probleem, maar hoe moeten we dit rangschikken? Hoe kijken we naar dit onderwerp als we het vergelijken met een aantal andere zaken waar we op dit moment mee te maken hebben?

LUC Webinar Promo

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Voorafgaand aan het bijwonen van de presentatie meldden de studenten zich aan te melden via online registratie en werden ze uitgenodigd om vragen voor te bereiden in afwachting van de te geven presentatie. Het online formaat van het webinar leidde tot een run op de registratie, waar in één week tijd ruim 120 studiekiezers zich hadden aangemeld.

Leiden University College The Hague (LUC)  is het internationale Honours College van de Universiteit Leiden en biedt een innovatief en vooruitstrevend Liberal Arts & Sciences programma aan dat zich richt op de Global Challenges van vandaag: Vrede en Rechtvaardigheid, Duurzaamheid, Welvaart en Diversiteit.