Hubble-fellowhip bij NASA voor Emiel Por

Sterrenkundepromovendus Emiel Por is door NASA geselecteerd als een van de 24 Hubble-fellows in 2020. Hij gaat in het najaar onderzoek doen aan het Amerikaanse Space Telescope Science Institute binnen het programma 'Are we alone?'.

Por haalde een dubbele bachelor natuurkunde en sterrenkunde aan de Universiteit Leiden in 2013 en vervolgens een master Astronomy and Instrumentation in 2016. Hij verwacht zijn promotie af te ronden in de zomer van 2020.

Zijn onderzoek richt zich op geavanceerde instrumenten voor de directe beeldvorming van exoplaneten voor zowel grond- als ruimtetelescopen. Hij ontwikkelt nieuwe oplossingen voor de coronagraaf, een kijker waarmee onderzoekers verschijnselen observeren die zich buiten de rand van de zon voordoen.

Lees meer over het onderzoek op de website van NASA: Meet the fellows.