Elsemieke Daalder wint de Johannes Cornelis Ruigrok Prijs 2020

De docent wint de prijs voor haar proefschrift 'De rechtspraakverzamelingen van Julius Paulus. Recht en rechtvaardigheid in de rechterlijke uitspraken van keizer Septimius Severus'.

Elsemieke Daalder

De Johannes Cornelis Ruigrok Prijs is een aanmoedigingsprijs voor jonge onderzoekers ter bekroning van hun (promotie)onderzoek op het gebied van de maatschappijwetenschappen. Eens in de vier jaar wordt de prijs uitgereikt aan een rechtswetenschapper. De prijs is ingesteld door de J.C. Ruigrok Stichting en wordt toegekend door de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen op advies van een door de KHMW benoemde commissie. Aan de prijs is een geldbedrag van 12.500 euro verbonden.

Elsemieke promoveerde op 23 oktober 2018 cum laude in Leiden. Haar dissertatie werd eerder al bekroond met de Ted Meijerprijs 2019 van het Koninklijk Nederlands Instituut in Rome en de Premio della Corte costituzionale italiana van het Consorzio Interuniversitario Gérard Boulvert. Het proefschrift van Elsemieke is open acces beschikbaar in het Leids Repositorium.