Elsemieke Daalder wint internationale rechtshistorische prijs voor haar proefschrift

Elsemieke Daalder heeft in het kader van de ‘Premio Boulvert’ de prestigieuze ‘Premio della Corte costituzionale italiana’ gewonnen voor haar proefschrift ‘De rechtspraakverzamelingen van Julius Paulus’, waarop zij op 23 oktober 2018 cum laude promoveerde in Leiden.

De Premio Boulvert is een grote internationale prijs die driejaarlijks wordt uitgereikt voor het beste rechtshistorische boek van een jonge onderzoeker dat in de afgelopen drie jaar in heel Europa is verschenen. Daarnaast worden er nog enkele speciale prijzen toegekend namens het Italiaanse constitutionele hof en een aantal Europese universiteiten. Voor het 11e concours, dat de periode 2016-2018 besloeg, waren 32 boeken genomineerd. De jury bestond uit 12 gerenommeerde hoogleraren uit 8 verschillende landen.

Premio della Corte costituzionale

Het proefschrift van Elsemieke is bekroond met de ‘Premio della Corte costituzionale italiana’, de prijs van het Italiaanse constitutionele hof, die wordt toegekend aan het beste boek met relevantie voor het antieke publiekrecht. Het is zeldzaam dat een Nederlander in het concours een prijs wint, en al helemaal met een proefschrift dat in het Nederlands geschreven is.

Het proefschrift van Elsemieke is open access beschikbaar in het Leids Repositorium.