Alumni speeddaten met studenten over wel of niet promoveren

Afgelopen dinsdag 10 maart vond Mentornetwerk live plaats: de live-versie van het online Mentornetwerk waarin studenten eenvoudig met alumni in contact komen om te praten over studie- en loopbaankeuzes.

Alumni: een bron van kennis en ervaring voor studenten

Met zo'n 30.000 Leidse afgestudeerden zijn er ontzettend veel ervaringsdeskundigen die studenten met goede inzichten en adviezen ten aanzien van studie en loopbaan kunnen helpen. Om een connectie tussen alumni en studenten te faciliteren lanceerde de Universiteit Leiden een paar jaar geleden een online platform: het Mentornetwerk. Alumni die het leuk vinden om studenten op weg te helpen in de wereld, zetten hun profiel online. Studenten met vragen bekijken deze en nemen contact op.

Mentornetwerk live

Om het contact leggen eenvoudiger en natuurlijker te maken heeft de faculteit W&N een aantal mentoren naar de campus gehaald om georganiseerd studenten te ontmoeten. Door middel van speeddates konden studenten 10 minuten met een alumnus praten over het thema wel of niet promoveren.

Een goede voorbereiding

Om de speeddates goed te laten verlopen kregen de studenten een voorbereidende sessie. Hierin bedachten ze relevante vragen om aan de mentoren te vragen. Als bedankje voor de tijd die ze vrijmaken om de studenten te helpen, kregen de mentoren een workshop waarin ze algemene coaching skills leerden die ze meteen konden uitproberen op de studenten tijdens de speeddates.

Sfeerimpressie Mentornetwerk live 10 maart 2020

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Ook mentor worden?

Alle alumni (BSc, Msc of PhD) van de Universiteit Leiden kunnen mentor worden. Om mentor te zijn hoef je helemaal geen killerloopbaan, supercoaching skills of al je zaakjes perfect in orde te hebben, het belangrijkste is dat je open staat om je ervaringen te delen en inzicht te geven hoe het leven eruit kan zien na een studie in Leiden. In het online platform kan je zelf aangeven in hoeverre je te studenten wil helpen (advies via e-mail, afspreken face-to-face, werkplaatsbezoek).

Meer info en aanmelden