Alex Elias wint Jan Brouwer Scriptieprijs

Alex Elias, alumnus van de Research Master Linguistics, heeft met zijn scriptie de Jan Brouwer Scriptieprijs voor Taal- en Letterkunde gewonnen. Elias, die sinds een jaar als PhD-student verbonden is aan UC Berkeley, schreef de scriptie onder begeleiding van prof. dr. Marian Klamer.

De prijswinnende scriptie Lio and the Central Flores Languages bestaat uit twee met elkaar verbonden delen. Het eerste deel is een beschrijving van de fonologie van het Lio, een Austronesische taal die wordt gesproken op Flores, een van de Kleine Sunda-eilanden in Oost-Indonesië. Deze taal was tot nog toe niet beschreven. In het tweede deel onderzoekt Elias de verwantschap en historische ontwikkeling van Lio en de andere talen van Centraal-Flores en reconstrueert hij het Proto-Centraal Flores.

Elias verzamelde de data voor zijn scriptie door op diverse locaties in Flores woordenlijsten af te nemen met lokale sprekers, en deels door minutieus manuscripten en gepubliceerde bronnen van talen van Flores uit te pluizen en in een database te zetten.

Zijn werk resulteerde in een scriptie die nu al geregeld geciteerd wordt in het wetenschappelijk werk over de talen van Oost-Indonesië.

Aan de Jan Brouwer Scriptieprijs is een bedrag van €2000,- verbonden. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Koninklijke Hollandse Maatschappij der Wetenschappen.