Terug in de collegebanken bij de opleiding Geschiedenis

Sommige alumni waren al jaren niet meer op hun oude universiteit geweest, anderen vrij recent nog. Vol enthousiasme kwamen vele alumni op zaterdag 25 januari terug naar het Leidse voor de Back to School-dag, georganiseerd door de studievereniging HSVL.

Na de gezellige ontvangst met koffie konden de alumni genieten van een lezing van prof. Jeroen Duindam. Duindam wist met zijn college de vele aanwezigen te verbazen over het interculturele contact tussen hoven en heersers in de vroegmoderne tijd. Na dit mooie college was het tijd voor een heerlijke lunch, verzorgd door broodjeszaak Drs. A. Onder het genot van de lunch konden de alumni even op adem komen, met elkaar bijkletsen en zich voorbereiden op het volgende college.

Keuzecolleges van enthousiaste docenten

Om 14.00 uur gingen de colleges weer verder. Deelnemers aan het programma hadden eerder kunnen aangeven welk keuzecollege zij wilden volgen. Zo werden een aantal alumni verwonderd door Prof. Hoppenbrouwers over het bijzondere mens- en wereldbeeld in de middeleeuwen, terwijl Dr. Sysling in de zaal ernaast haar alumni kennis liet maken met de Nederlandse wetenschappers in Nederlands-Indië. Ten slotte gaf Dr. Wagenaar aan zijn publiek een bevlogen college over achttiende-eeuwse teksten van de VOC.

HSVL-sokken voor de winnaar

Nadat er een hoop kennis was opgedaan, werd het tijd om die kennis in de praktijk te brengen tijdens het afsluitende tentamen, waar de winnaar ervandoor ging met een mooi paar HSVL-sokken. Zodra het tentamen was afgelopen en alle alumni inmiddels wel weer genoeg tijd in de collegebanken hadden doorgebracht, werd de dag feestelijk afgesloten in Café de Keyzer.

Zowel voor de organisatie als voor de deelnemers was het een mooie dag waar alumni nieuwe mensen leerden kennen en oude vrienden tegenkwamen. Een dag waarin alumni zich even terug konden wanen in hun eigen geschiedenis.

Door Bob Joosten, abactis  HSVL

Een van de vragen in de enquête die alumni tevoren kregen: wie was uw favoriete docent?