In Memoriam Reinbert de Leeuw

We zijn getroffen door het overlijden van Prof. Reinbert de Leeuw, emeritus-hoogleraar aan de Academy of Creative and Performing Arts (2004-2012) van de Universiteit Leiden.

Met dank en bewondering gedenken wij zijn grote artistieke betekenis voor de muzieksector en in het bijzonder voor de eigentijdse muziek in binnen- en buitenland. Als pianist, componist, inspirator en dirigent is hij een baanbreker en voorvechter geweest voor nieuwe muziek, waarbij hij de componisten en hun werk altijd centraal stelde. Een inspirator voor velen.

Zijn opvattingen over de uitvoeringspraktijk van twintigste-eeuwse muziek komen naar voren in Klankwerelden. De twintigste eeuw van Reinbert de Leeuw, waarin zijn ideeën en inzichten betreffende uitvoeringspraktijk en herinneringen aan samenwerkingen met toonaangevende componisten zijn opgeschreven. Deze publicatie is het resultaat van een serie seminars die hij gaf aan Academy of Creative and Performing Arts in Leiden en het Orpheus Instituut in Gent.