Gezinnen met lage inkomens helpen bij de energietransitie

De komende decennia krijgen ruim 2 miljoen sociale huurwoningen in Nederland een upgrade in isolatie en verwarming om de energie-efficiëntie te verhogen. Om de milieu-, financiële en sociale impact van deze energietransitie te bestuderen zal een team van wetenschappers van drie universiteiten de handen ineenslaan met vier sociale woningaanbieders. Universiteit Leiden is betrokken bij dit vijfjarige onderzoeksprogramma waar NWO 500.000 euro voor vrijmaakte.

Unieke combinatie van expertise

Het programma BEL (Behaviour, Energy transition, Low income) is gebaseerd op een unieke combinatie van academische en praktische kennis. Met de gezamenlijke expertise hopen de onderzoekers antwoord te geven op vragen als: Hoe verandert het energieverbruik van gezinnen met een laag inkomen tijdens de energietransitie, en wat gebeurt er met het aantal huishoudens dat nu te maken heeft met energiearmoede?

Om dit te onderzoeken wordt er gekeken naar de gedragsreactie van de huurder op een specifieke aanpassing in de woning. Zo kan een huurder bijvoorbeeld meer energie gaan gebruiken omdat de kosten van het energieverbruik lager zijn. Daarnaast is het belangrijk om te onderzoeken waarom de huurder een bepaald gedrag vertoont. ‘Er is al veel onderzoek naar het afleiden van emoties of sentiment uit tekst, maar niet uit het extraheren van motieven: waarom mensen een bepaald gedrag vertonen,’ zegt Suzan Verberne, onderzoeker bij het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS). ‘Dit is waar mijn expertise dus een rol kan spelen. Met text-mining methodes kunnen we de onderliggende motieven afleiden, bijvoorbeeld uit online discussies over energiebesparende technologieën en antwoorden op open vragen in enquêtes.’

Toekomstperspectief

Daarnaast zullen de onderzoekers van de TU/e een structureel model bouwen en toepassen om de effecten van de energiebesparende verbeteringen voor huishoudens met een laag inkomen te analyseren en te voorspellen. Hiermee kunnen ze in de toekomst praktische tools te ontwikkelen om de energie-efficiëntiepakketten en de nazorg in de sociale woningbouw te optimaliseren.

BEL is een gezamenlijk programma van de Technische Universiteit Eindhoven, Erasmus Universiteit Rotterdam en Universiteit Leiden, waarbij de academische kennis wordt verrijkt met praktische kennis en gegevens van vier sociale woningbouwcorporaties: Woonbedrijf uit Eindhoven, Elan Wonen en Pré Wonen uit Haarlem en Woonlinie uit Zaltbommel.