Crimmigratie en Nationalisme in Europa en de Verenigde Staten

Dit voorjaar verschijnt het boek ‘Crimmigrant Nations: Resurgent Nationalism and the Closing of Borders’ bij uitgeverij Fordham Press.

Deze geredigeerde uitgave is mede samengesteld door hoogleraar Rechtssociologie Maartje van der Woude (Van Vollenhoven Institute, Faculteit der Rechtsgeleerdheid). De publicatie is onderdeel van haar onderzoeksproject "Getting to the Core of Crimmigration" dat gefinancierd wordt door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) middels een VIDI beurs. Van der Woude heeft deze uitgave geredigeerd in samenwerking met haar collega Prof. Robert Koulish van de Universiteit van Maryland (VS), waar Van der Woude in 2016 gasthoogleraar was.

‘Crimmigrant Nations’ is een verzameling van hoofdstukken van gerenommeerde wetenschappers uit de Verenigde Staten, Europa en andere continenten die allemaal geïnteresseerd zijn in het onderzoek naar de dynamiek van de toenemende vermenging van het debat over misdaadbestrijding en migratiebeheersing. Nu het onderscheid tussen nationaal en internationaal steeds meer vervaagt, zijn migranten – met name mensen van kleur – het symbool geworden van de hybride bedreiging van zowel de nationale beveiliging en soevereiniteit als de veiligheid en orde binnen de staat. Door het bouwen van muren en hekken, overvolle detentiecentra, en de uitbreiding van de grenspolitie en grenscontroles, is het denkbeeld ontstaan dat migranten het risico aanvaarden van door de overheid gesponsorde degradatie, ellende en zelfs de dood. In het boek ‘Crimmigrant Nations’ wordt de parallelle opkomst van het anti-immigratie sentiment en het rechts populisme in zowel de Verenigde Staten als Europa onderzocht om een ongekende blik te werpen op dit vraagstuk op een internationaal niveau.