Annie Romein-Verschoorlezing: Instagram als spandoek

De twintiger Milou Deelen gaat haar lezing van start met de door haarzelf gedraaide video tegen slutshaming. Die markeerde het begin van haar feministische strijd. Deelens betoog voert naar Instagram als belangrijk medium om de feministische boodschap uit te dragen.

Deelen studeerde in Groningen en was lid van studentencorps Vindicat. Ze licht in haar Annie Romein-Verschoorlezing (ARV) toe waarom ze de video over slutshaming bij haar studentenvereniging maakte en vertelt welke reacties ze daar - vooral op social media - op kreeg. En wat voor impact hadden die op haar leven?

Vervolgens gaat Deelen in op haar werk in de journalistiek. Ze kaart onder meer op persoonlijke wijze feministische onderwerpen aan: intimidatie op straat, free the nipple, seksuele vrijheid, gedeelde verantwoordelijkheid voor anticonceptie, huiselijk geweld en #Me Too.

Milou Deelen is een van de pioniers van het feminisme van de huidige generatie jonge feministen. Waar strijdt deze generatie voor en wat zijn de verschillen en overeenkomsten met eerdere feministische golven? Eén verschil is zonder meer het fenomeen social media. De rol daarvan is niet te onderschatten. Daarom gebruiken jonge feministen als Deelen Instagram als spandoek.

Annie Romein-Verschoor ARV
Mieke Verloo

Mieke Verloo: referent

Mieke Verloo doet onderzoek naar politieke krachten die vooruitgang in de strijd tegen seksisme, homofobie, transfobie en racisme tegenwerken, en buitensluiting en geweld actief bevorderen. Ook onderzoekt ze de plaats van het lichaam, seksualiteit en verwantschap in de politiek.

Verloo groeide op in Vlaanderen en studeerde sociologie en planologie in Nijmegen. Ze werkte als onderzoeker, onderzoeksbeleidsmedewerker en was academisch directeur van grote Europese onderzoeksprojecten aan diverse Nederlandse universiteiten en in Wenen. Momenteel combineert ze haar functie van hoogleraar Vergelijkende Politicologie en Ongelijksheidsvraagstukken aan de Radboud Universiteit met een positie als Permanent Fellow aan het Institut für die Wissenschaften vom Menschen (IWM) in Wenen. In 2015 kreeg ze de ECPG Career Achievement Award voor haar werk op het terrein van gender en politiek.

Kom naar de Annie Romein-Verschoorlezing

5 maart, 20.00 u (inloop met koffie v.a. 19.30 u)
Academiegebouw, Groot Auditorium
Rapenburg 73, Leiden