Speech De Roy van Zuijdewijn tijdens bijeenkomst van de Global Coalition against Daesh (IS)

Jeanine de Roy van Zuijdewijn was als expert uitgenodigd om een speech te houden tijdens de plenaire werkgroepvergadering van de Global Coalition against Daesh die op 28 januari 2020 gehouden werd in Kopenhagen, Denemarken.

Ze vertegenwoordigde het Institute of Security and Global Affairs (ISGA) van de Universiteit Leiden en het International Centre for Counter-Terrorism - The Hague (ICCT). Tijdens haar speech ging zij in op de manier waarop samenlevingen omgaan met terrorisme. De Roy van Zuijdewijn pleitte ervoor om weerbaarheid een integraal onderdeel te maken van strategieën voor counterterrorisme

Global Coalition

De Global Coalition against Daesh werd opgericht in 2014 en is uniek als het gaat om lidmaatschap, scope en betrokkenheid. De Global Coalition heeft als gezamenlijk doel het bestrijden en uiteindelijk verslaan van Daesh. Naast betrokkenheid bij de militaire campagne in Irak en Syrië houdt de Coalition zich bezig met: het ondermijnen van Daesh's financiële en economische structuur; het indammen van de grensoverschrijdende stroom van buitenlandse terroristische strijders; het ondersteunen van stabilisatie en het herstellen van essentiële publieke diensten in gebieden die bevrijd zijn van Daesh; en het bestrijden van de propaganda van de groep.

Onderzoek

Tijdens haar speech, presenteerde De Roy Zuijdewijn haar onderzoek over hoe samenlevingen omgaan met terroristische aanslagen. Hierbij zoomde zij in op de ervaringen van vier Europese landen: België, Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk en hun reactie op de jihadistische aanslagen in de periode 2016-2018. Wat kunnen wij leren van de verschillende initiatieven die burgers en autoriteiten tijdens het eerste jaar na de aanslag in gang hebben gezet, zeker binnen de context van bestaande kennis over het belang van weerbaarheid? Autoriteiten zouden de weerbaarheid van gemeenschappen moeten faciliteren door deze gemeenschappen en individuen te ondersteunen en hen de ruimte geven om het initiatief te nemen.