Mogelijke daling partnerdodingen door verbeterde maatschappelijke positie vrouwen

Marieke Liem, Universitair hoofddocent aan het Institute of Security and Global Affairs, analyseert samen met misdaadjournalist Gerlof Leistra de Moordlijst 2019. Zij bespreken hun conclusie bij NPO Radio 1 en in een bericht in Elsevier Weekblad.

Sinds de jaren negentig is het aantal slachtoffers door moord en doodslag flink gedaald. Zo vielen er in 2019 in totaal 117 slachtoffers, elf meer dan in 2018. In 2018 werd het laagste aantal slachtoffers gemeten sinds Elsevier Weekblad in 1992 begon met het registreren van het aantal moorden per jaar. In de jaren negentig lag het gemiddelde aantal slachtoffers veel hoger, namelijk op 250. Marieke Liem verklaart de daling van het moordcijfer over de langere termijn onder meer uit de afname van dodelijk geweld bij ruzies, de zogenoemde man-manmoorden en het aantal partnerdodingen.

Verklaringen afname partnerdoding

De eerste verklaring die Liem geeft, is dat minder mensen in een gevaarlijke relatie blijven zitten: ‘Daarbij moet je denken aan emotioneel verstikkende relaties, waarin vrouwen ook financieel afhankelijk zijn van hun partner.’ Andere verklaringen worden gehaald uit het feit dat minder mensen trouwen en dat relaties minder duurzaam zijn: partners gaan eerder uit elkaar bij problemen. Op basis van de moordlijst opperen Liem en Leistra dat de verbeterde maatschappelijke positie van vrouwen mogelijk zorgt voor een lager moordcijfer van deze groep.

Luister het volledige fragment van NPO Radio 1 hier.

Lees het volledige artikel van Elsevier Weekblad hier.