Orpheus Instituut haalt prestigieuze bibliotheek Ton Koopman naar Vlaanderen

Het Orpheus Instituut verwerft de prestigieuze bibliotheek van Ton Koopman. De focus van de collectie is de 17de- en 18de-eeuwse muziek, haar culturele context en uitvoeringspraktijk. De collectie wordt gehuisvest in het Koetshuis op de historische site van stadspaleis d'Hane Steenhuyse, dat gelegen is naast het Orpheus Instituut. De nieuwe onderzoeksgroep 'Resounding Libraries' zal projecten ontwikkelen rond de collectie.

Ton Koopman (°1944) geniet wereldwijd faam als organist, klavecinist, dirigent, muziekpedagoog en onderzoeker. Hij is een van de laatste nog levende pioniers van de oude muziekbeweging. Zijn historisch geïnformeerde vertolkingen van Bach, Buxtehude en tijdgenoten zijn te horen op honderden bejubelde cd’s.

In de loop van zijn zestigjarige carrière verzamelde Koopman een imposante collectie boeken en bladmuziek. Onder de duizenden drukken en handschriften bevinden zich talrijke unica, waaronder een tot voor kort onbekende cantate van Händel. Naast deze historische bibliotheek met werken uit de 15de tot en met de 19de eeuw verzamelde Koopman ook nog eens duizenden moderne boeken en tijdschriften over de barokmuziek en -cultuur. Bijzonder is dat veel van zowel de oude als de moderne boeken uitvoerig zijn geannoteerd door de musicus.

Lees meer op de website van Orpheus Institute.

Het gaat over een echte werkbibliotheek met een schat aan praktijkgerichte literatuur en partituren. Deze collectie is een droom voor elke uitvoerder van barokmuziek.

Peter Dejans - Directeur Orpheus Instituut

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of