Digital Transformation: hoe zien kinderen informatica?

Een belangrijke bijdrage leveren aan de toekomstige vormgeving van de inhoud en methoden van het computeronderwijs. Dat is het doel van het onderzoeksproject Digital Transformation. In december kende de Swiss National Science Foundation 544000 euro toe aan dit vierjarige project, dat de ideeën van basisschoolkinderen over informatica en programmeren in kaart zal brengen. Universiteit Leiden is onderdeel van dit project.

Belangrijke bijdrage

Het onderzoek richt zich op de bestaande concepten van leerlingen over informatica in het dagelijks leven. Ook kijken de onderzoekers naar de vaardigheden en misvattingen die kinderen hebben als ze programmeren in verschillende leeromgevingen. De resultaten kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan de toekomstige vormgeving van informatica en programmeeronderwijs.

Samenwerking met Zwitserland

Het Leiden Institute of Advanced Computer Science (LIACS) werkt in dit project samen met de Pädagogische Hochschule Schwyz (PHSZ), de ETH Zürich, de Goldau-projectschool en het open onderwijsinitiatief 'Project Square'. Voor het project zal een nieuwe promovendus worden aangesteld. Felienne Hermans, leider van het Programming Education Research Lab (PERL) bij het LIACS, zal dit gedeeltelijk begeleiden.