Camila Espinoza Chaparro wint ook facultaire scriptieprijs

De research master scriptieprijs 2019 werd toegekend aan Camila Espinoza Chaparro. Op 7 januari kreeg zij de prijs overhandigd tijdens de facultaire nieuwjaarsreceptie voor haar scriptie 'Parenting Practices, Socialization Goals and Co-parenting in Bicultural Families of the Netherlands'. Zij won eerder de Emile Scriptieprijs met haar masterscriptie.

De jury was onder de indruk van de manier waarop ze haar informatie verzamelde, data analyseerde en de resultaten beschreef. "Het proefschrift biedt belangrijke nieuwe inzichten in dit relatief nieuwe type gezin en richt zich op zowel moeders als vaders." Omdat de research masterstudent Developmental Psychopathology in Education and Child Studies afkomstig is uit Chili en dus zelf migrant is, sprak haar het multiculturele onderwerp erg aan. Twee jaar geleden kwam ze naar Leiden voor de vele toponderzoekers op het gebied van opvoeding en gehechtheid bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen, met name haar scriptiebegeleider Judi Mesman. "Ze is een rockster in onderzoek naar opvoeding!", aldus Camila.

Gemengde culturen in hetzelfde gezin

Het bestaande onderzoek naar opvoeding en migranten was grotendeels gericht op migrantenouders met dezelfde culturele achtergrond. Toen Camila ontdekte dat er weinig gepubliceerd is over gemengde culturen in gezinnen, vond ze haar focusgebied. Zoals bij veel observationele studies het geval is, was de grootste uitdaging voldoende deelnemers te vinden. "Vooral vaders waren wat terughoudender. Ze zijn ook belangrijk in de ontwikkeling van kinderen, maar zijn ondervertegenwoordigd in onderzoek in vergelijking met moeders. Toekomstige studies zouden hun deelname moeten stimuleren."

Promotieonderzoek

Vanaf februari start Camila met haar promotieonderzoek dat een ander onderwerp heeft. Zij gaat zich richten op de emotionele ontwikkeling van kinderen die natuurrampen hebben meegemaakt. Hiervoor keert ze terug naar Chili voor veldwerk, om de resultaten van de geestelijke gezondheid na de aardbeving en de tsunami in 2010 te beoordelen en om vroege blootstelling en langetermijneffecten van stress te bestuderen.

Camila is ontzettend blij met de prijs voor haar scriptie: "Ik heb nu meer vertrouwen gekregen door deze erkenning." Wat gaat ze doen met het prijzengeld? "Ik weet het nog niet zeker, het was een verrassing. Misschien een leuke vakantiebijdrage."