Bruisende nieuwjaarsbijeenkomst FGW

23 januari werd de nieuwjaarsborrel van de Faculteit Geesteswetenschappen gehouden, voor zowel studenten als medewerkers. In een bijna overvolle Faculty Club organiseerden een aantal studieverenigingen een spel en een loterij om geld op te halen voor het goede doel: een project van Edukans.

Decaan Mark Rutgers sprak de aanwezigen toe en waren er twee primeurs in het programma opgenomen: de eerste facultaire impactprijs en een trailer over de documentaire over Geesteswetenschappen. Zijn hele speech kun je teruglezen, hier in het Nederlands en here in English.

Edukans – Op de fiets naar school in Malawi

Traditiegetrouw organiseren de studieverenigingen elk jaar een nieuwjaarsborrel voor alle studenten, waarbij ze de opbrengst doneren aan een goed doel. Net als tijdens 444 is ervoor gekozen die borrel te combineren met een nieuwjaarsreceptie voor medewerkers. Dit jaar zamelden de studenten geld in, waarmee Edukans fietsen aan met name meisjes in Malawi beschikbaar kan stellen, zodat zijn gemakkelijker de afstand naar school kunnen afleggen.
Dit project vind je op de site van
Edukans.

Trailer: Humanities of Humanities

Mark Rutgers sprak iedereen toe in zijn openingsspeech en hief na een terugblik op 2019 en een vooruitblik op dit 2020 het glas op de geesteswetenschappen. In die speech was een kort intermezzo ingelast voor een primeur: op 9 maart aanstaande vertonen we een korte documentaire voor studenten en medewerkers over de waarde van Geesteswetenschappen, aan de hand zes verhalen van geesteswetenschappers. De trailer van de film en de uitnodiging voor die première aan studenten en medewerkers vind je op onze FGW-site, via deze link.

Bruno Verbeek neemt de Impactprijs 2020 aan voor winnaar Ahab Bdaiwi

Eerste impactprijs FGW naar Ahab Bdaiwi

Vervolgens hadden we nog een primeur: de uitreiking van de eerste facultaire impactprijs. Uit de tien genomineerden selecteerde de commissie uiteindelijk Ahab Bdaiwi als winnaar. Helaas was Ahab afgelopen donderdag om gezondheidsredenen – hij is inmiddels herstellende- niet in staat de prijs in ontvangst te nemen. Zijn collega Bruno Verbeek nam de honneurs waar.

De toelichting op de erkenning en een reactie van de winnaar vind je in dit artikel.