Ahab Bdaiwi wint Facultaire Impactprijs 2020

Ahab Bdaiwi, universitair docent Islamitische filosofie aan het instituut van wijsbegeerte, is de eerste winnaar van de Impactprijs van de Faculteit Geesteswetenschappen.

De impactprijs wordt uitgereikt aan een wetenschapper die zich in het afgelopen jaar verdienstelijk heeft gemaakt in het vergroten van de maatschappelijke impact van zijn of haar onderwijs of onderzoek.

Elke medewerker van de Faculteit Geesteswetenschappen heeft de kans gehad om zichzelf of een collega te nomineren voor deze prijs. In totaal zijn 21 nominaties binnengekomen voor 10 wetenschappers. Dat de keuze moeilijk was, blijkt wel uit het feit dat alle 5 juryleden een andere genomineerde boven aan hun lijstje hadden gezet Bdaiwi scoorde echter bij alle juryleden hoog. Eén van de juryleden noemde hem ‘een man met een missie’.

Ahab reageerde verheugd: 'Wow! That is amazing news! Thank you for placing so much confidence in me… It means the world to me'.

In 2017 richtte Bdaiwi het Leiden University Shi’i Studies Initiative (LUSSI) op, een platform voor het bevorderen van onderzoek en innovatie op het gebied van Shi’i studies. Ook dit jaar organiseerde het LUSSI diverse lezingen en workshops ter promotie van Shi’i studies.

Bdaiwi zoekt op lokaal niveau naar de dialoog met partijen uit de samenleving. Zo organiseerde hij in juli van vorig jaar een zevendelige cursus voor rabbijnen, imams en christelijke priesters over de ontstaansgeschiedenis van de Koran, haar filosofische thema’s, de overdracht van de verhalen en de moderne interpretatie.

Ook op sociale media zoekt Bdaiwi het contact met de samenleving op. Op zijn Twitterkanaal deelt Bdaiwi analyses op het gebied van Islamstudies en het Midden-Oosten met een publiek van ruim 7000 Twitteraars.

Daarnaast adviseert Bdaiwi de Nederlandse overheid op het gebied van theologische, ideologische, en politieke aspecten van recente ontwikkelingen in het Midden-Oosten. Ook buitenlandse overheden vragen hem geregeld om advies.

Aan de prijs is een gratificatie van €1000 verbonden.