Aart Hendriks geeft college in Bangkok

Aart Hendriks, hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit Leiden, heeft op 24 januari 2020 een gastcollege verzorgd aan de Thammasat Universiteit van Bangkok, Thailand. Onderwerp van de lezing was de rechten van mensen met een handicap, in Thailand en wereldwijd.

Thailand was één van de eerst landen dat in 2008 het VN-Verdrag over de rechten van personen met een handicap heeft ondertekend. Het land is nu hard op weg het verdrag in de praktijk te brengen. Dat gebeurt op allerlei manieren. Helaas lukt dat niet altijd even goed. Zo is de relatief moderne metro van Bangkok niet toegankelijk voor mensen met een rolstoel. Het aanbod om gehandicapte reizigers gratis te laten reizen lost dan niet veel op.

Aan de Thammasat Universiteit in Bangkok zijn diverse wetenschappers met dit onderwerp bezig of zelf gehandicapt. Dat zorgde voor een onderhoudende discussie met een groep van ruim 80 aanwezigen, waaronder vertegenwoordigers van de Ombudsman en ex-studenten die eerder in Leiden hadden gestudeerd.