Yannick van den Brink geeft lezing in Valencia over kinderrechten en jeugdstrafrecht

Mr. dr. Yannick van den Brink, universitair docent aan de afdeling Jeugdrecht en thans als Rubicon research fellow verbonden aan de University of Cambridge, heeft op 12 december 2019 een openingslezing verzorgd tijdens de conferentie ‘Strengthening juvenile justice systems in Europe’ in Valencia, Spanje.

De lezing van Van den Brink spitste zich toe op recente ontwikkelingen op het gebied van internationale kinderrechten en jeugdstrafrecht. In zijn lezing besteedde hij aandacht aan de EU Richtlijn inzake procedurele waarborgen voor kinderen in strafprocedures, die in juni 2019 in werking is gestreden. Ook kwam het nieuwe ‘General Comment No. 24 inzake kinderrechten en jeugdstrafrecht’ van het VN Kinderrechtencomité uitgebreid aan de orde, evenals de bevindingen van de recent verschenen ‘UN Global Study on Children Deprived of Liberty’.

Van den Brink was uitgenodigd door de Fundación Diagrama. De conferentie was het afsluitende evenement van een door de EU gefinancierd project om de ontwikkeling van kindvriendelijke jeugdstrafrechtsystemen in Europa te bevorderen.