Studenten leren door AR meer over complicaties bij transplantatie

Onze geneeskundestudenten kunnen met de applicatie 'AugMedicine: Transplant Cases', de complexe 3D-anatomie van patiënten na transplantatie bekijken. Met deze augmented reality (AR)-app krijgen ze een beter beeld van de meest voorkomende complicaties in de transplantatiegeneeskunde.

De applicatie is dinsdag 10 december gelanceerd in het LUMC. Het eindproduct is een samenwerking tussen het LUMC Transplantatie Centrum, de clinical teaching unit van Interne Geneeskunde en het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden. De inhoud van de app is samengesteld onder leiding van prof. dr. Marlies Reinders in samenwerking met dr. Dorottya de Vries en dr. Beerend Hierck.

Microsoft Hololens

In de applicatie is het mogelijk om anatomische modellen van patiënten na transplantatie als hologrammen in de ruimte te projecteren door de Microsoft Hololens. Je kunt een combinatie van de CT-scans met een 3D-model van de patiënt bekijken. Hierdoor leggen studenten sneller de ruimtelijke relatie tussen de scans en het lichaam. Benieuwd naar de applicatie? Bekijk dan onderstaande video.

AugMedicine: Transplant Cases

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of