Snouck Hurgronjeprijs voor Leidse Dag van de Reanimatie

Een snelle reanimatie kan levens redden, maar minder dan 1 procent van de Leidenaren is burgerhulpverlener. Studentenverenigingen en diverse Leidse partners willen 500 Leidenaren en studenten een reanimatiecursus geven. Dit bijzondere project won de Snouck Hurgronjeprijs van het LUF.

De prijs is een initiatief van het Leids Universiteits Fonds dat vernieuwende en verbindende studenteninitiatieven wil belonen, aldus LUF-directeur en jurylid Eline Danker. ‘Dit is bij uitstek een verbindend initiatief met een grote maatschappelijke impact.’ De winnaar werd bekendgemaakt op de Avond van Cleveringa op 28 november. De winnende studenten zijn een samenwerkingsverband van de PKvV (de Plaatselijke Kamer van Verenigingen) en MASCQ, de vijf grote Leidse studentenverenigingen (Minerva, Augustinus, SSR, Catena en Quintus). De prijs: een cheque van 5.000 euro. ‘We zijn ontzettend blij’, zegt Hein Laterveer, voorzitter van de PKvV, in een reactie. ‘Zo kunnen studenten echt iets doen voor de stad en helpen we Leiden veiliger te maken.’

Mike de Wit (Cassa), Hein Laterveer van de PKvV, Roderik van Grieken (bestuurslid LUF) en Eline Danker (directeur LUF).

Vergroot overlevingskansen bij hartstilstand

Iedere dag krijgen zo’n 35 mensen in Nederland een hartstilstand. De eerste zes minuten zijn cruciaal  voor de overlevingskansen. Al na zes minuten kan er onherstelbare hersenschade ontstaan, maar soms is een ambulance pas na een kwartier bij het slachtoffer. Laterveer: ‘Daarom is het zo belangrijk dat zoveel mogelijk mensen kunnen reanimeren. Zeker studenten want die zijn ook vaak ’s avonds en ’s nachts op straat.' In 2018 organiseerde de vijf grote Leidse studentenverenigingen en de PKvV een reanimatieweek. Dit jaar kiezen deze verenigingen in samenwerking met onder andere de gemeente Leiden voor één grote reanimatiedag die in het voorjaar van 2020 zal plaatsvinden.

Gratis reanimatiecursus

De precieze datum en locatie worden nog bepaald. Een grote groep geneeskundestudenten zal de gratis cursus geven in samenwerking met de reanimatie-organisatie Taskforce QRS Leiden. In de cursus van vier uur leren de deelnemers ook andere vaardigheden zoals de stabiele zijligging en de Heimlichmanouvre. Na afloop van de cursus volgt een toets en als de deelnemers geslaagd zijn krijgen ze een certificaat van de Nederlandse Reanimatieraad. Met het certificaat kunnen de deelnemers zich ook laten inschrijven als burgerhulpverlener. Danker van het LUF hoopt dat dit initiatief ook navolging krijgt in Den Haag en andere studentensteden.

Overige genomineerden

De overige twee genomineerden voor deze eerste Snouck Hurgronjeprijs waren Canal Cups, dat de Leidse grachten plasticvrij wil maken en de Stichting Studenten Sport Ontmoeting Leiden die een verbindende sportdag wil organiseren.

Mail de redactie

De Leidse Dag van de Reanimatie vloeit voort uit het partnerschap Stad en Student. Alle betrokken partijen (de PKvV, de vijf grote studentenverenigingen MASCQ, de gemeente Leiden en Leiden Marketing) maken afspraken om de student en de stad beter met elkaar te verbinden.