Marieke Liem over de perceptie van onveiligheid door terrorisme in Nederland op NPO Radio 1

Woensdag 11 december 2019 is Marieke Liem, Universitair Hoofddocent, aan het woord in de podcast van NPO Radio 1. In de podcast staat het onderwerp perceptie van onveiligheid onder de Nederlandse bevolking centraal.

In de podcast wordt kort ingegaan op het onderzoek van Marieke Liem, Sanneke Kuipers en Jessica Sciarone. Zij hebben – in opdracht van het WODC – onderzoek gedaan naar de perceptie van dreiging onder Nederlandse burgers in de periode 2012-2017. De ervaarde perceptie van onveiligheid onder burgers steeg gestaag in de onderzochte periode. Stijgingen vonden met name plaats in de periode 2013-2014, volgend op de onrust in Oekraïne en de uitroep van de Islamitische Staat. Het percentage burgers dat zich zorgen maakte over de kans op een aanslag steeg in deze periode naar 67% van de bevraagde burgers. In de afgelopen jaren is dit percentage aan het dalen en zit het percentage in het voorjaar van 2019 op ongeveer 62% van de ondervraagden.

Europese identificeerbaarheid

Het officiële dreigingsniveau voor Nederland is naar beneden bijgesteld, maar kijkt men daardoor met minder angst naar de kans op een dreiging? Hierover zegt Liem dat de perceptie van onveiligheid wat is gedaald, maar dat men een aanslag nog steeds als een reële dreiging lijkt te zien. We zitten nog rond de twee derde van de Nederlandse bevolking. Daarnaast lijken Nederlanders wat betreft de mate van angst die zij ervaren, op een vergelijkbare manier te scoren als burgers uit andere Europese landen.

Luister het volledige fragment hier.