Lise Stork valt in de prijzen met app om biodiversiteitsdata te delen

Vijftigduizend euro aan expertkennis én de titel Young eScientist 2019: het Nationale eScience Symposium op 21 november was zeer succesvol voor computerwetenschapper Lise Stork. Ze zal de gewonnen kennis inzetten om een applicatie te ontwikkelen om historische biodiversiteitsgegevens direct beschikbaar te stellen aan onderzoekers.

Young eScientist Award

Jaarlijks reikt het Netherlands eScience Center de Young eScientist Award uit aan ambitieuze onderzoekers. Het centrum wil jonge onderzoekers stimuleren om wetenschappelijke problemen op te lossen door middel van digitale technologie. Stork won de prijs voor haar voorstel om een app te ontwikkelen waarmee biologen historische handgeschreven en geïllustreerde veldboeken kunnen digitaliseren. Ze richtte zich hierbij op één van de topcollecties van Naturalis Biodiversity Center: de Natuurkundige Commissie voor Nederlands-Indië.

Duizenden pagina’s aan data

Veel handgeschreven en geïllustreerde archieven bevatten een schat aan informatie. Zo bevat de collectie van de Natuurkundige Commissie maar liefst 17000 pagina’s aan handgeschreven en visuele data over natuur, cultuur en economie van de Nederlands-Indische eilanden. Daarnaast omvatten ze handgeschreven beschrijvingen van organismen, fysieke objecten en gedetailleerde organisme-illustraties. Toch worden dit soort archieven maar weinig bestudeerd, omdat ze ontoegankelijk zijn voor onderzoekers.

Geïntegreerde web omgeving

Met hulp van experts, historici van de Universiteit van Twente en biologen van het Naturalis Biodiversity Center ontwikkelde Stork een workflow die biodiversiteitsonderzoekers in staat stelt om semantisch aantekeningen te maken en toegang te krijgen tot de gegevens in deze archieven. Samen met het eScience Center zal Stork de volgende stap zetten om op basis van deze workflow een schaalbare en duurzame geïntegreerde webomgeving te creëren, die onderzoekers in staat stelt de inhoud van hun archieven te verspreiden.

'Het ontvangen van deze prijs is een enorme eer en geeft mij de kans om mijn project verder te ontwikkelen', zegt Stork. 'Mijn hoofddoel is om methoden te creëren die een beter begrip en hergebruik mogelijk maken van de rijke archieven van gegevens die voorheen onderbenut en dus ondergewaardeerd werden. Door deze archieven toegankelijk te maken, zullen biodiversiteitsonderzoekers nieuwe inzichten krijgen in het veranderende beeld van de wereldwijde biodiversiteit gedurende enkele honderden jaren. Deze inzichten zijn cruciaal nu we geconfronteerd worden met een toenemende uitputting van de biodiversiteit.'