FET Open Grant voor onderzoek naar veel-fotonenverstrengeling

Het Leids Instituut voor Onderzoek in de Natuurkunde (LION) is de penvoerder in het Qluster-onderzoeksproject, dat gefinancierd wordt met 2,9 miljoen euro van het FET Open-programma van de EU. Het project met een looptijd van drie jaar is begonnen op 1 december, met als doel om quantumverstrengeling te produceren tussen hoge aantallen fotonen, met toepassingen voor quantumcommunicatie en quantumcomputers.

'We werken met quantumdots en trilholtes voor straling met als doel om verstrengeling tussen hoge aantallen fotonen te produceren', zegt Wolfgang Löffler, leider van de groep Solid State and High Dimensional Quantum Optics van het LION.

Veel-fotonenverstrengeling biedt nieuwe mogelijkheden voor quantumcommunicatie en quantumcomputers. Huidige technieken om fotonen te verstrengelen zijn probabilistisch, wat het lastig maakt om grote aantallen te verstrengelen met hoge frequentie. Het Qluster project heeft als doel om deterministisch tot 20 verstrengelde fotonen in één keer te produceren, met een frequentie van miljoenen keren per seconde.

Partners in het project zijn het CNRS in Frankrjik, de Hebrew University of Jerusalem, De Technische Universiteit München, de Universtiteit van Cambridge, de Foundation of Research and Technology Hellas in Griekenland en de Universiteit van Basel.

De FET Open-onderzoekssubsidie is onderdeel van het Horizon 2020-programma van de Europese Unie, dat bijna 80 miljard euro omvat. FET Open is bedoeld voor riskant onderzoek gericht op doorbraken, met oog voor innovatie en technische toepassingen.