Project 'Canal Cups' binnen op 59 in Duurzame 100 van Trouw

Canal Cups, het project van Auke-Florian Hiemstra en Liselotte Rambonnet om de wegwerpbekertjes uit te bannen in Leiden en de grachten te ontdoen van zwerfvuil, staat op de 59e plaats in de Top 100 van duurzame initiatieven van Trouw.

Trouw publiceert al langer jaarlijks een duurzame top 100, maar heeft het dit jaar over een andere boeg gegooid. Waren het eerst politici, bestuurders, wetenschappers en beroepsactivisten die de lijst bevolkten, nu hebben ze plaats gemaakt voor stadsbewoners en buitenlui; gewone mensen die zelf hun leven zo duurzaam mogelijk proberen te maken of een duurzaam initiatief hebben genomen. Het project 'Canal Cups' past daar prima bij.

Auke-Florian Hiemstra, Gabriel Olthof en Liselotte Rambonnet met een deel van hun vangst in de badkamer.

Auke-Florian Hiemstra, Liselotte Rambonnet en Gabriel Olthof studeerden alle drie biologie toen ze al kano-varend ontdekten hoeveel wegwerpbekertjes er in de Leidse grachten dreven: ze visten er duizend op gedurende achthonderd meter varen. En voor iedereen die vindt dat het wel meevalt als je een blik in een gracht werpt: heel veel plastic bevindt zich onder het wateroppervlak. Dat plastic kan al in een dag bij Katwijk de zee in drijven.

Het drietal besloot van het uitbannen van wegwerpbekertjes een echt project te maken. Olthof studeerde af en kreeg al snel een baan, Hiemstra en Rambonnet gingen door. Hiemstra is masterstudent Biologie, Rambonnet inmiddels projectleider bij de Sterrewacht Leiden. De wegwerpbekertjes vervangen door duurzame statiegeldbekers stond al op de agenda van de Leidse politiek maar men durfde het niet aan hét grote Leidse feest aan te pakken: 3 October. Dat leverde elk jaar een bekertjestapijt op in de hele binnenstad, en een deel daarvan woei onvermijdelijk de grachten in.

Er is al veel opgevist, varend met een kano. Maar de ambities zijn nu hoger gesteld.

Hiemstra en Rambonnet startten een actie waarbij ze elke dag een foto van een opgevist bekertje op internet zetten. Dat wilden ze volhouden tot er in Leiden geen zwerfbekers meer in de gracht terecht zouden komen. Daarmee kregen ze veel media-aandacht, ook omdat de foto's fascinerend zijn: op elke foto ziet het wegwerpbekertje er anders uit. Heel, kapot, besmeurd, met vlekken, met aanklevend blad, met logo, zonder logo... Er is zelfs een tentoonstelling geweest van de foto's.

Hiemstra en Rambonnet hebben bereikt wat ze wilden bereiken. Afgelopen 3 October was de eerste zonder wegwerpbekertjes. Er waren wat haken en ogen - hier en daar te weinig bekers - maar het lukte. En kinderen hadden er een nieuwe, lucratieve hobby bij: weesbekers verzamelen en daarvoor het statiegeld van 1 euro per stuk innen.

Het project heeft nu een vervolg, namelijk ook ander zwerfvuil vanuit kano's opvissen uit de grachten. Om een vloot kano's te bekostigen is een crowdfundingsactie gestart.

De plaats in de Duurzame 100 is een mooie opsteker voor Canal Cups. 'We mochten het komen vieren in de Pakhuis de Zwijger in Amsterdam', zegt Hiemstra trots. En dat mogen hij en Rambonnet ook zeker zijn.

Help mee de kanovloot realiseren.

Tekst: Corine Hendriks
Mail de redactie