Ontwerp P.N. Van Eyckhof/Van Wijkplaats een stap verder

Het ontwerp van de huidige panden P.N. Van Eyckhof/Van Wijkplaats is verder uitgewerkt door het architectenbureau de Zwarte Hond. Na de renovatie, in 2022, staat er een gezond en duurzaam pand met veel daglichtinval, goede luchttoevoer, fijne akoestiek en een nieuw centraal hart. Het bestaande gebouw wordt vergroot van 7.850 m2 naar 11.835 m2.

In de verbouwde panden komen meer dan 700 onderwijs- en zelfstudieplekken, twee hoorcollegezalen, werk- en vergaderkamers, common rooms en de bibliotheken van het Afrika-Studiecentrum Leiden en Midden-Oostenstudies. De grootste verandering is dat het middelste huis wordt gesloopt en vervangen wordt door een nieuw hart met één hoofdentree. Dit centrale hart stimuleert het ‘community-gevoel’. Ook de bibliotheek bevindt zich hier; de zichtbare boekenkasten staan symbool voor de studierichtingen in dit gebouw. Een nieuw dak zorgt voor veel daglicht; een groot contrast met het huidige donkere karakter van het gebouw.

In lijn met de architectuur in de stad zijn de huidige gevels in baksteen uitgevoerd. Die uitstraling blijft intact na de renovatie; het gebouw is onderdeel van een beschermd stadsgezicht. Het gebouw wordt uitgebreid met een ‘achtste huis’ en de gehele tweede verdieping wordt vervangen Veel oorspronkelijke materialen en krijgen een tweede leven in het gerenoveerde ontwerp. Materialen die daarna overblijven kunnen worden geoogst voor hergebruik. De bijzondere houten plafonds worden bijvoorbeeld hergebruikt voor het transparante dak en akoestische wanden.

Het gerenoveerde gebouw krijgt een duurzaam energielabel. Doordat de oorspronkelijke zeven huizen aan elkaar worden gesmeed tot één compact gebouw, worden energieverliezen veel kleiner. Een effect dat nog versterkt wordt door de nieuwe groene daken die worden aangelegd. Het toevoegen van isolatie, nieuwe efficiënte installaties, zonnepanelen en warmtekoudeopslag doen de rest. Na de renovatie is Cluster Zuid BREEAM Excellent-gecertificeerd.

De planning is dat de panden leeg zijn in de zomer van 2020. De medewerkers van de instituten LUCAS en LUCL zijn dan respectievelijk naar het Arsenaal en de Reuvensplaats verhuisd. De onderwijsruimten zijn dan verplaatst naar het Lipsius. De oplevering van het vernieuwde gebouw staat gepland eind 2022.

Vragen over de verbouwing en de Humanities Campus kun je mailen naar: info@humanitiescampus.nl