Universiteit Leiden

nl en

Met Minecraft de ruïnes van Palmyra nabouwen

Het populaire computerspel Minecraft spelen en tegelijkertijd iets leren over de oude Romeinen. Dat kan in het RoMeincraft-project van de Leidse stichting VALUE (Videogames and Archaeology at Leiden University), dat werkt op de scheidslijn tussen wetenschap over het verleden en computerspellen.

Dit is een artikel in een serie over samenwerkingsverbanden en maatschappelijke impact. 

Stichting VALUE begon als een hobbyproject van promovendi van de Leidse Faculteit der Archeologie met een gedeelde interesse in computerspellen. Ze realiseerden zich dat veel computerspellen, zoals Assassins Creed en Civilization, gaan over het verleden. Sinds 2017 is het een zelfstandige, non-profit stichting. 'We werken aan het verband tussen computerspellen en historisch wetenschappelijk onderzoek, vertelt Aris Politopoulos, docent bij de Universiteit Leiden en een van de oprichters van stichting VALUE. 'De focus ligt op het verleden, omdat de stichting vooral uit archeologen en historici bestaat.

RoMeincraft

De promovendi begonnen met online filmpjes uitzenden waarin ze een computerspel spelen en live commentaar en uitleg geven over archeologische en historische elementen die ze in het spel tegenkwamen.

In 2015 besloten ze een evenement te organiseren op de faculteit Archeologie om de voormalige tempel van Bel, in de oude, Syrische ruïnestad Palmyra te reconstrueren in het spel Minecraft. Die tempel was dat jaar verwoest door de terroristische groepering Islamitische Staat (IS). In Minecraft kun je als speler vierkante blokken op een rooster plaatsen om zo objecten in een wereld te bouwen. Dit digitale reconstructieproject combineerden ze met een wetenschappelijke discussie over het verwoesten van cultureel erfgoed.

In 2017 zette de stichting, in samenwerking met de provincie Zuid-Holland, het project RoMeincraft op. Kinderen worden daarbij uitgenodigd om in Minecraft Romeinse forten en andere gebouwen na te bouwen, zoals die ongeveer 2.000 jaar geleden in Zuid-Holland bestonden. Vergelijkbare RoMeincraft projecten hebben we herhaald in Gelderland, Limburg en Vlaanderen, vertelt Politopoulos.

Reconstructie van de Tempel van Bel in Minecraft

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Interactive Past Conferentie

Verder organiseert stichting VALUE om het jaar de Interactive Pasts Conferentie waarbij internationale historici en archeologen presentaties geven over computerspellen en hun vakgebied. 'De eerste editie in 2016 was een groot succes, zegt Politopoulos. Er waren meer dan honderd mensen, en de opnames werden online door meer dan 600 mensen bekeken.

En in 2018 zetten de stichting de tentoonstelling Culture Arcade op in de Prins Claus Fonds Galerie. Hier waren spellen te zien en te spelen die culturele thema's bevatten en inzicht bieden in de waarde van cultureel erfgoed over de hele wereld.

Ook voor volwassenen

Bij computerspellen denken de meeste mensen aan kinderen, maar de projecten van VALUE spreken ook volwassenen aan, vertelt Politopoulos. Dat zien we niet alleen op de conferenties, maar ook op onze publieke Minecraft evenementen. Naast kinderen, komen daar veel volwassenen die het graag willen zien en soms meespelen.

Stichting VALUE werkt nu vooral met bestaande spellen, maar willen in de toekomst uitbreiden door consultancy werk te doen voor spelmakers die bezig zijn met een spel met een historisch thema. Politopoulos: Ook hebben we de ambitie om zelf computerspellen te ontwikkelen.

Tekst: Dorine Schenk
Beeld: De Tempel van Bel in Palmyra (via Wikipedia)
Mail de redactie

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie